fallback

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.

Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.

fallback
  • #54
    До Антиелектролугер ( преди 2 месеца )
    В коя дупка се завря, като ти дадох пълните цитати за клеветата която повтаряш за коляновия вал и неръждаемата стомана от години? Всичко е изговорено още тогава и е нужно само 5 плюс още 3 години гост да го разбере и да спре се оаква, а след това да се омазва за да се опитва с години да отрича физичните закони, които се учат до 8 клас и да твърди, че всеки който му говори за тях, се прави на умен. Тоест твърди, че не е завършил осми клас, но има висше по ДВГ и металообработка.
  • #53
    Гостенино ( преди 2 месеца )
    Поне можеш ли да броиш, да идеш да преброиш пещите? Защото само инженер като тебе може да измисли гениалното решение да купиш 10 пещи по 32 kW вместо една 320kW. Но гостенина идея си няма и се опитва да ни хвърля по върбите с поредните патологични лъжи.
  • #52
    Пак греда ( преди 2 месеца )
    Намерихте кога да почнете работа. Точно в деня с най-високата регистрирана цена на тока 1731.0 BGN/MWh в превод в ефир за антиматематици като тебе, това означава 1,73 лева за киловатчас още на борсата без такси и без данъци. Само ддс-то само на тока е 34,6 стотинки . Честито на шефа ти, много умен човек излезе. Като пусне 10-те 32 kW пещи точно тогава защото не умее да си прави сметката защото е наел инженери като тебе, ще плаща по 720 лв на час за ток вместо кредит за фотоволтаици.
  • #51
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Посочи ми грешка от преди 5 години? Кое е за коляновия вал не е вярно? Кое за ламарината на пикапа не е вярно? Както тогава, така и сега си приписвате моите думи и с моите думи се опитвате да обясните как аз не съм прав. И тогава и сега са важали едни и същи физични закони. И тогава и сега аз съм ги знаел, а ти с всичките ти никове сте ги отричали и продължавате да го правите. С цялата ми душа и сърце ми се иска да няма повече от един толкова глупав човек и да си същия. На Господ се моля!
  • #50
    Абе психопат ( преди 2 месеца )
    Колкото и ника да смениш, колкото и да се правиш на различен, най-глупавият човек на света не може да скрие глупостта си и всеки завършил шести клас ще те познае. Щом смяташ осмокласниците за вундеркинди защото знаят повече от тебе, дали се чувствам горд, че съм по-умен от тебе и гледам да блесна със знания от шести и осми клас? По-скоро карам тебе да се засрамиш и да не се излагаш и да вдигнеш гaщите, а не да омазваш оаканото по тялото си. Гледам да ти помогна, но ти смяташ че си забавен.
  • #49
    Гост ( преди 2 месеца )
    Изприказва много приказки без да кажеш нищо съществено,само оправдания.Правиш се само да изглеждаш по умен.
  • #48
    До психопата ( преди 2 месеца )
    Ти си този който вече 5 год. не може да схване, че един материал може да е твърд и зелен едновременно, точно както може да е твърд и еластичен или твърд и пластичен, но не може да е пластичен, без да е еластичен, защото според физиката еластичната деформация винаги предхожда пластичната. Освен това така и не разбра, че детайли (В случая ламарина) от един и същ материал може да се държат различно в зависимост от дебелината и радиуса на огъване. В единия случай да се огъне в другия да се счупи.
  • #47
    До психопата ( преди 2 месеца )
    Виждаш ли защо те карам да дадеш линк или да цитираш кога какво съм казал? Защото вадиш думи от контекста и си съчиняваш пасквили за да клеветиш хората и да им преписваш собствените си глупости като извърташ нещата.
  • #46
    Аз отговарям ( преди 2 месеца )
    175 Толкова си бос...Разбира се че коляновия вал е еластичен. За да не се износва, се прави циментация само повърхностния слой, защото ако се закали целия колянов вал, ще се счупи, защото ще стане крехък. Ако е пластичен ще се огъне...16:52...20.07.2020
  • #45
    Аз отговарям ( преди 2 месеца )
    #174 Кога не съм бил съгласен....Къде прочете че не съм съгласен, че един материал трябва да е пластичен за да се пресова? Твърдя че твърдите и еластични материали НЕ МОГАТ ДА СЕ ПРЕСОВАТ и затова пикапът на Тесла има такава форма. С последното съгласен ли си? Оттам тръгна спора...16:47 ...20.07.2020
fallback
Последни