Plug-in хибридите (PHEV) теоретично биха могли да предложат най-доброто от двата свята - те са способни да работят само на електричество в диапазон от 50 до 80 км, в зависимост от модела, осигурявайки ускорение, сравнимо с изцяло електрически автомобили. В електрически режим шофирането е тихо, без стрес и с нулеви емисии.
При по-дълги разстояния се включва бензинов двигател, който заедно с електромотора увеличава пробега. Но има проблем - повечето собственици на PHEV не включват колите си в зарядно устройство. Всъщност, скорошно проучване на InsideEVs установи, че дори самите автомобилни производители имат много малко данни за навиците за зареждане на тези превозни средства или просто не желаят да ги разкрият. Това поведение проваля цялата цел на технологията и вместо да е от полза за планетата, й причинява вреда.
Нови данни от компанията за телеметрия и управление на автопаркове Geotab, получени от Electric Autonomy Canada, показват, че автопаркове, използващи plug-in хибриди, отделят повече замърсители, отколкото би трябвало. Geotab анализира 1776 PHEV в търговска употреба и установи, че операторите на автопаркове в Северна Америка са 86% зависими от изкопаемите горива за своите енергийни нужди. Според резултатите от изследването средният разход на гориво на PHEV е 6,25 литра на 100 км, което е значително по-ниско от възможностите на тези автомобили.
Това е само малко по-малко от средния разход на гориво на подобни бензинови автомобили, който е средно около 7,15 литра на 100 км. Резултатите на Geotab са в съответствие с констатациите от други проучвания по тази тема. Например Европейската комисия за климатични действия установи, че реалните емисии на CO2 от PHEV са 3,5 пъти по-високи от тези, регистрирани при WLTP тестове. Така резултатите от теста WLTP показаха CO2 емисии от 39,6 грама на километър. В реални условия тези емисии достигнаха 139,5 грама на километър.
Според данни на международният съвет за чист транспорт (ICCT) за САЩ икономията на гориво в реалния свят за PHEV може да бъде 42-67% по-висока от прогнозите на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA).
Неизползването на зареждане има последствия извън лошия разход на гориво и емисии. Това означава, че собствениците - в случай корпоративни автопаркове, не пестят гориво вероятно няма да видят ползите от намаляването на разходите за поддръжка на превозните средства и сложността на експлоатацията.
Ежедневният пробег на микробуси или камиони за доставка например е само около 28 км, което се покрива лесно от повечето съвременни електрически ванове. Затова и много компании с големи автомобилни паркова в САЩ преминават към изцяло електрически модели. Amazon вече разполага с 15 000 електрически микробуса, произведени от Rivian, за доставка на пакети. FedEx започна да използва модели BrightDrop Zevo, произведени от General Motors, а PepsiCo залага на електрически камиони Tesla Semi в Калифорния.