Двигателите с турбокомпресор - като трицилиндровия мотор на Toyota GR Corolla от 2023 г., предизвикват повече опасения относно надеждността, отколкото двигателите с естествено пълнене. Основната причина е, че има повече движещи се части, които могат да се повредят. Тези агрегати са подложени на по-голяма топлина и натиск, което също създава допълнителни рискове.
Турбокомпресорът обаче измина дълъг път и тези мотори станаха много популярни поради способността си да доставят мощността на по-големи двигатели при по-нисък разходи за гориво. Затова изниква и естественият въпрос - наистина ли турбината намалява издръжливостта на двигателя или тя може да издържи толкова дълго, колкото атмосферен двигател при правилна грижа?
Защо двигателите с турбокомпресор се смятат за по-малко надеждни?
Турбокомпресорът създава сгъстен въздух, който се подава в двигателя. Повече въздух в цилиндъра означава, че може да се достави повече гориво и следователно повече мощност. Турбината се захранва от изгорели газове, които въртят турбината, карайки компресора да нагнетява въздух в цилиндрите. Това увеличава броя на движещите се части, изложени на високи температури и налягания. Например, турбината е свързана директно към изпускателната система и трябва да работи при много високи температури.
Надеждни ли са съвременните турбо двигатели?
През 2010 г. се наблюдава увеличение на повреди на двигатели, особено четирицилиндрови мотори, които най-често са оборудвани с турбини. По това време експерти изразяват мнение, че няма достатъчно данни, за да се обвинява турбокомпресорът, и предлагат да „изчакат и да видят“ колко дълго ще издържат такива силови агрегати.
Сега, през 2024 г., вече може да се каже, че автомобилите с турбокомпресор са се представили добре през последните осем години. Въпреки това, както се очаква, повече повреди са свързани не със самите двигатели, а с турбокомпресорите. Само преди месеци, например, беше установено, че моделите Kia Stinger и K900, оборудвани с двигател Lambda II V6 с турбокомпресор, имат дефектен маслен тръбопровод на турбокомпресора, което наложи сервизна акция. Подобни проблеми бяха открити в Hyundai Santa Fe и Santa Cruz. В същото време двигателите без турбокомпресор не са засегнати от тези проблеми.
Издръжливост на двигателя с турбокомпресор
Въз основа на натрупания опит може да се заключи, че съвременните турбо двигатели са станали по-надеждни в сравнение с тези, произведени преди 20 години. Един добре поддържан агрегат с турбокомпресор може да издържи дори 400 000 км. Въпреки това, турбото е друга част, която може да се повреди, а високото налягане и температура винаги ще натоварят допълнително двигателя. Следователно случаите, в които двигатели с турбокомпресор изминават милиони километри, като техните атмосферни събратя, ще останат рядкост.
В дългосрочен план двигателите с турбокомпресор са по-малко надеждни от двигателите с естествено пълнене, но повечето шофьори няма да забележат това, защото рядко изминават достатъчно километри, за да видят разликата. Подобрените материали и новите технологии позволиха на производители на двигатели като Toyota да създадат по-здрави блокове, правейки съвременните турбо двигатели по-надеждни от тези от 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век.
Хибридите и електрически автомобили вещаят край на ерата на турбините
През 2023 г. продажбите на хибриди и електрически превозни средства достигнаха 16,3% от общите продажби на автомобили, което е значително увеличение от 3,2% преди десетилетие. Тъй като хибридните автомобили са по-ефикасни за околната среда, най-вероятно електрическите двигатели в крайна сметка ще заменят турбините като основен начин за производство на енергия.
Сега виждаме симбиоза на двете технологии в хибридни SUV автомобили като Hyundai Tucson Hybrid, който съчетава 1,6-литров двигател с турбокомпресор и хибридна система, предлагаща 226 к.с. и изключително нисък разход на гориво. Електрическите превозни средства обаче също имат своите проблеми, като ограничен живот на батерията и високи разходи за подмяна. Така или иначе, бъдещето на автомобилната индустрия очевидно се движи към електрификация..