Шестцилиндровите двигатели винаги са били в основата на най-емблематичните автомобили в света. Редовият шестцилиндров двигател е използван в такива икони като Jaguar E-Type, Toyota Supra и BMW M3. Двигателите V6 от своя страна осигуряваха мощност на Honda NSX и Nissan GT-R R35. И двата типа двигатели оставиха незаличима следа в историята на автомобилната индустрия.
Предимства на редовия „шестак“
Редовите шестцилиндрови двигатели имат проста конструкция - цилиндрите са подредени в един ред, което опростява поддръжката и намалява вероятността от повреди. Основното предимство е балансът. При нормална работа на редови „шестак“, инерционните сили са балансирани, което осигурява гладка работа на двигателя. Този тип двигател често е по-лесен за поддръжка, което го прави привлекателен за автомонтьорите.
Недостатъци на редовия „шестак“
Редовите „шестаци“ обаче заемат повече място под капака, което ги прави трудни за монтиране в компактни автомобили. Техните дълги компоненти, като разпределителни и колянови валове, са по-малко твърди от тези на V6, което може да повлияе отрицателно на управлението на автомобила и центъра на тежестта.
Предимства на V6
V6 двигателите са по-малки и по-лесно интегрирани в различни платформи на превозни средства, което им позволява да се използват в конфигурации с предно задвижване и задвижване на всички колела. Турбокомпресорът във V6 е ефективен и може да произведе мощност над 500 к.с., което прави тези двигатели популярни в спортни автомобили като Nissan GT-R.
Недостатъци на V6
Въпреки компактния си размер, V6 няма същия баланс като редовия шестцилиндров двигател. Това налага използването на допълнителни балансиращи валове и претеглени компоненти, което увеличава сложността и цената на производството. Системата DOHC с четири вала и 24 клапана затруднява обслужването, което може да откаже новите ентусиасти.
Настоящите тенденции показват завръщането на редови шестцилиндров двигател, като новия туин-турбо редови шестцилиндров двигател от Stellantis и двигателите в новите модели на Mazda. Въпреки това, V6 остава доминиращият тип двигател поради своята гъвкавост и висока производителност.