Ерата на двигателите, които изкарваха милион километра без проблем, приключи и е време всички да се примирят с това. Все още обаче има много двигатели в експлоатация, които впечатляват с дълголетие и надеждност, категорични са колегите ни от Autonews, които дават 6 примера за такива задвижващи агрегати.
Строго погледнато, надеждността на всеки захранващ блок се определя в завода. Всеки модел, пуснат в серия, има приблизителен срок на експлоатация преди основен ремонт. Конкретният пробег е посочен в документите на производителя, като той, разбира се, зависи от десетки фактори, които често са трудни за прогнозиране.
Факт е, че експлоатационният живот на старите двигатели наистина е значително (понякога няколко пъти) по-висок от съвременните. Причините са най-различни, като сред тях на преден план излизат няколко. Сред тях, например, е наличието на турбокомпресор, който масово се използва в последно време. Тези мотори обаче са по-натоварени и съответно ресурсът им е по-малък.
Друг важен фактор е обемът на двигателя. Колкото по-голям е той, толкова по-малко е средното натоварване на частите. Също така важна роля играят и материалите за производство. Много от по-старите двигатели са от класически чугун, който е по-малко податлив деформация от съвременните леки алуминиеви сплави.
Най-важното обаче си остава конструкцията на мотора, като тук се прилага основният принцип на механиката - колкото по-малко части има, толкова по-голямо е средното време, което изкарва двигателят без ремонт. Елементи като фазови превключватели, сложна система за директно впръскване, турбокомпресор, изобилие от сензори и др. очевидно намаляват живота на двигателя, дори на теория.
В списъка на Autonews са посочени сравнително модерни двигатели, които отстъпват като ресурс на моторите от 70-те и 80-те години на миналия век, достигащи милион километра пробег. Тези агрегати обаче често имат повече или по-малко модерен арсенал от технически решения, което им позволява достигане не само на по-голям пробег, но и по-нисък разход на гориво и на вредни емисии.
Шест от най-надеждните двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Обем в литри и архитектура на цилиндровия блок: 3.0 V6
Мощност: 184-265 конски сили
Години на производство: 2005-2014 година
V-образният „шестак“ с алуминиев блок и бутала има инжекционна система Common Rail и охладител за рециркулация на отработените газове EGR. Забележителна характеристика на OM642 е самопочистването на филтъра за твърди частици с помощта на собствените средства на контролния блок. Това спестява на собственика необходимостта от периодично добавяне на урея, както при някои особено напреднали дизелови двигатели.
OM642 е най-модерният двигател в този списък, като той трудно може да се мери с легендарната надеждност на по-старите дизелови двигагели на Mercedes, но все пак е достоен техен наследник.