IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко струва замяната на батерия на EV?

Цените зависят от модела и държавата, в която се продават, като варират в доста широк диапазон

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от еквивалентен бензинов или хибриден модел, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките тя варира между 17% и 30% от производствените разходи.
 
 

батерии


Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

 
Tesla Model Y


Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро. 
 
 
Renault Scenic E-Tech


Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в другия страни от ЕС. И това е без да броим труда и други части, които могат да бъдат задължителни за смяна в този процес. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която клиент е цитирал в Канада -  страна с ДДС от само 5%, между другото.

Някои потребители на BMW са забелязали оферти за смяна на батерията на  i3 извън гаранцията  за 17 000 евро. В САЩ батерия за Ford F-150 Lightning Long Range би струвала около 4400 долара за батериен модул и почти 36 000 (32 000 евро) за цялата батерия.

 
BMW i3


Това не е проблем през първите години от живота на автомобила, тъй има гаранция и то доста обширна. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за батериите си. Но бъдете внимателни! Гаранцията се прилага обикновено при едно условие - когато полезният капацитет падне под 70% през този период. При батерия от 100 kWh оставането на 70 kWh все още може да е приемливо. Но при кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономия, това означава да останете само на 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.

Страхът от възможна смяна на батерията може да се появи при по-стари употребявани електрически автомобили: с 15 или повече години зад гърба си. Въпреки това полезният живот на батерията на електрически автомобил е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.


новият leaf


Скорошно проучване върху 15 000 електрически автомобила в движение между 2011 г. и 2023 г., потвърждава това. Смяната на батерията при тях е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. По-голямата част от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Tesla Model S и Nissan Leaf. 
 

Съществува несигурност при моделите на пазара втора употреба, въпреки че можете да узнаете колко живот има в батерията, преди да закупите употребявана електрическа кола. Също така и колко полезен живот остава на EV.
 
 

0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Ко каза, ко? ( преди 3 седмици )
    до Друг Гост - я пак, че нещо започнах да се обърквам ... Как няма да падат цените? И кои характеристики ще се развиват? Тегло, обем, плътност, време за зареждане?Нали батериите щяха да стават страшно евтини и електричките щяха да струват под 20 000 Евро? Като не пада цената на батерията как ще се сбъдне това? Като ти трябва 100 kWh, и си я плащаш на kWh, то няма значение дали е 300кг или 500!Или вече от тези 200кг разлика и от някакви супер ефективни ел. двигатели ще докараме разход 5kWh/100км
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    Смяна на батерия само гаранционно, ако си я покрие производителят, иначе няма смисъл...
  • #4
    5 rate up comment 9 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    А кой сменя батерия и защо? Не е чак такъв зор да се разглоби, да се сменят и балансират повредените клетки, да се сглоби всичко обратно и газ (така де - ток). За тесла е под 5000 лева, доколкото знам, а за като нашето фиатче 500е някой се беше "похвалил" наскоро, че заради дефектни клетки колата изключва на 40% (при други директно спира и не се зарежда) - и ремонтът беше излязъл под 3000 лева. Само за сравнение - на ДВГ-то ни излезе 4200 ремонт на двигател преди ковид - сега би било над 5-6000.
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Друг Гост ( преди 3 седмици )
    До 2 - ще струва колкото сега - просто заряда им ще е повече. Цените вече няма да падат - ще се развиват характеристиките им
  • #2
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Добре вървят нещата. Преди пет години батерия за Тесла модел s струваше 50 000 долара. Колко ли ще струват батериите от статията след 8 години, когато им изтече гаранцията?
  • #1
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 3 седмици )
    Половината от цената на автомобила като нов.В цената не е включен труд че електричарите да не получат инфаркт.