IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко струва замяната на батерия на EV?

Цените зависят от модела и държавата, в която се продават, като варират в доста широк диапазон

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от еквивалентен бензинов или хибриден модел, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките тя варира между 17% и 30% от производствените разходи.
 
 

батерии


Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

 
Tesla Model Y


Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро. 
 
 
Renault Scenic E-Tech


Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в другия страни от ЕС. И това е без да броим труда и други части, които могат да бъдат задължителни за смяна в този процес. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която клиент е цитирал в Канада -  страна с ДДС от само 5%, между другото.

Някои потребители на BMW са забелязали оферти за смяна на батерията на  i3 извън гаранцията  за 17 000 евро. В САЩ батерия за Ford F-150 Lightning Long Range би струвала около 4400 долара за батериен модул и почти 36 000 (32 000 евро) за цялата батерия.

 
BMW i3


Това не е проблем през първите години от живота на автомобила, тъй има гаранция и то доста обширна. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за батериите си. Но бъдете внимателни! Гаранцията се прилага обикновено при едно условие - когато полезният капацитет падне под 70% през този период. При батерия от 100 kWh оставането на 70 kWh все още може да е приемливо. Но при кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономия, това означава да останете само на 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.

Страхът от възможна смяна на батерията може да се появи при по-стари употребявани електрически автомобили: с 15 или повече години зад гърба си. Въпреки това полезният живот на батерията на електрически автомобил е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.


новият leaf


Скорошно проучване върху 15 000 електрически автомобила в движение между 2011 г. и 2023 г., потвърждава това. Смяната на батерията при тях е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. По-голямата част от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Tesla Model S и Nissan Leaf. 
 

Съществува несигурност при моделите на пазара втора употреба, въпреки че можете да узнаете колко живот има в батерията, преди да закупите употребявана електрическа кола. Също така и колко полезен живот остава на EV.
 
 

0 от 500
  • #47
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Реално ( преди 1 месец )
    И да дадем малко реален опит: Модел S 2013 на 291 хил., с пожизнено безплатно зареждане (Free Lifetime Supercharging) и съответно зареждана предимно на бързи станции (всичко излиза в логовете на колата) - батерията е на 87%.Освен безплатното зареждане е и с безплатен пожизнен 4G интернет (Premium Connectivity). Кой и кога ще ти плаща горивото и интернета на колата да караш и да гледаш Netflix на 17" екран 20 години след продажбата? НИКОЙ, НИКОГА И НИКЪДЕ! Господ здраве да ти дава Илон Мъск!
  • #46
    1 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 2 месеца )
    След купищата заблуди, да разсеем облаците с малко инфо от хората с най-голям опит в ремонтите на батериийни блокове за Европа - EV CLINIC: "Repair Tesla battery for 1 - 1 Cell Extraction". Или: Най-ремонтопригодните са батерийните пакети с цилиндрични клетки 18650 и 21700 на Tesla. Те се вадят и подменят лесно. След 10 год. наблюдения, 18650 имат живот 600 хил. км, 21700 - 500 хил. 2.Призматичните клетки на другите са слепени и компресирани - нямат вадене. 3.VAG батериите не подлежат на ремонт
  • #45
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До #44 ( преди 2 месеца )
    ДВГ може да смениш и за 2к от някоя морга, а батерии от моргата няма вариант...
  • #44
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тодор Несторов ( преди 2 месеца )
    До #41: Нима? И колко струва да си смениш ДВГ?- За един приятел питам.
  • #43
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Професор Рачев ( преди 2 месеца )
    Очаква се динамично време, бъдете внимателни с температурата на Галваничните елементи и ползвайте сенчести гаражи.
  • #42
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Емигрант от Фокушима ( преди 2 месеца )
    Още е рано за електрички!
  • #41
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Струва по малко от това да си смениш двг.
  • #40
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Who Cares ( преди 2 месеца )
    Не разбрах целта на снимката с БМВ и3. От тази бракма по-голям *** няма. Евтина, грозна, бавна и неикономична. Стана за майтап, като Югото едно време. Става само за дарение. Да му мислят дарените, ако я ползуват.
  • #39
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Who Cares ( преди 2 месеца )
    Колкото нов електромобил...
  • #38
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Моята кола навърши скоро 19 години. Закупих я като нова през 2005г. Не карам много и съм доволен от колата. Не съм забелязал особена разлика в пътното поведение на колата като нова и сега. Чудя се, ако беше електромобил, колко ли батерии щях да сменя досега и на каква цена? За този период смених два акумулатора, а от три години карам с трети.