Мнозина може би си спомнят с нещо 1984 година, а други са забравили знаменателни събития в света. Проведе се Олимпиадата в Лос Анджелис, която соцлагерът (без Румъния и Югославия) бойкотира, а Мишел Платини изведе Франция до европейска титла по футбол. В киносалоните се завъртяха „Индиана Джоунс и Храмът на обречените“, „Имало едно време в Америка“ и „Ловци на Духове“. Мадона изпя „Like a Virgin“, Принс издаде гениалния “Purple rain”, а “Metallica“ – “Ride the Lightning“. У нас Тошко Колев, лека му пръст, направи феноменалната си роля в „Опасен чар“.
Не беше лоша и годината за премиерите в автомобилостроенето, като се започне от Ferrari Testarossa. Достигането на 40 години на пазара гарантира ли, че автомобилът печели статут на „класически“? Вие ще решите със следващите 10 примера, дадени от "Daily Mail".
40 е възрастта, на която едно превозно средство автоматично започва да отговаря на условията за „освобождаване на исторически превозни средства“ във Великобритания. Това означава, че собствениците вече не трябва да плащат пътен данък. Когато колите навършат 40 години пак на Острова, те също вече не трябва да преминават годишен технически преглед и автоматично са освободени от някои от таксите за чист въздух в страната, включително ULEZ в Лондон от £12,50 на ден.
10 модела, които навършват 40 години (ГАЛЕРИЯ)
Феновете на моторните спортове, които могат да се върнат назад в средата на осемдесетте, ще си спомнят по-специално една състезателна серия - ерата на Група B на Световния рали шампионат. В разцвета си около 1984 г. - тя беше доминирана от модели като Audi Quattro Sport, Lancia 037, 5 Turbo на Renault и невероятното Peugeot 205 T16. Но във въпросната година се появи нов конкурент.
Докато Audi, Peugeot и Renault бяха автомобили, базирани на техните стандартни версии, Ford реши да поеме по същия маршрут като Lancia и построи чистокръвен рали състезател. Едва после произведе 200 брой за пътя. Той не приличаше на никой друг Ford по това време и имаше за цел да си върне короната на марката като най-добрата рали машина, оставена от невероятния Escort RS1800.
Ford се захвана с производството на шосейните модели от 1984 г. Те изглеждаха също толкова екстремни, колкото и състезателите, но с укротена мощност. 1,8-литровият двигател Cosworth с турбокомпресор беше върнат до 246 к.с. за повечето от 200-те бройки, които трябва да носят регистрационни табели.
Редица никнещи проблеми при разработването на състезателната кола означаваха, че тя не дебютира във WRC до 1986 г. Смъртни случаи на зрители през този сезон доведоха до прекратяване на група B в края на годината, което не даде на Ford време да се наложи.
Рядкостта на RS200 означава, че Hagerty не проследява стойностите му. Знаем обаче, че последната пътна версия, продадена на търг, смени собственика си на събитието Retromobile 2022 от Artcurial Motorcars за около 250 000 лири.