Вече 26 години името Ford Focus означава за европейските практичен, приятен за каране и достъпен (в по-малка степен напоследък) семеен хечбек. За четирите си поколения този наследник на Escort показа най-различни качества - но блясъкът и високият стил никога не са били сред тях. С едно изключение.
Това, което виждате на снимката, също е Ford Focus - колкото и невероятно да звучи. Но не е сериен модел, а само прототип, появил се много преди масовия си съименник.
Представен е за пръв път през 1992 в Торино, припомня италианското изданите на Motor1. Дизайнът е дело на специалистите от Ghia и е вдъхновен от формите на човешкото тяло. Цялата кола тежи само 950 кг. Двигателят е 2-литров, с 227 к.с. максимлна мощност.
Официалното му име е Ghia Focus, но, както виждате, приликите със серийния Focus от 1998 са минимални. Под ефектния външен вид тук се крие платформата на Ford Escort RS Cosworth 4WD. Дължината е 4.14 метра. Ниското тегло се дължи на употребата на панели от фибростъкло за каросерията.
Дизайнът на младия Тару Лахти е повлиян от човешката анатомия и от нейната асиметричност. В Торино прави огромно впечатление - включително на самия Джорджето Джуджаро, който, според свидетели, при вида на Focus възкликнал: "Това не е кола, това е произведение на изкуството".
Интериорът също е достатъчно интересен, с големи кожени седалки и дървен волан, който напомня за легендарни модели от ранната история на Ford. За съжаление единствените хора, които не са впечатлени, са счетоводителите в Детройт. Проектът получава червена светлина и е прекратен, преди да стигне до производство. Единственият прототип е трябвало да бъде унищожен, но по недоглеждане (неволно или нарочно) оцелява. През 2002 колекционер го откупи от Ford за 1 милион долара.
Още снимки на Ghia Focus вижте в ГАЛЕРИЯТА: