Ново проучване, проведено от учени от Медицинското училище Перелман към Университета на Пенсилвания, установи, че методът, нарече „геймификация“ може значително да намали използването на мобилни телефони по време на шофиране.
Шофьорите, участващи в проучването, могат да печелят точки за намаляване на използването на мобилни телефони и да се състезават в седмични класации. В резултат на това е регистрирано 28% намаление на използването на мобилни телефони по време на шофиране. По-любопитното е, че този навик се запазва и след края на интервенцията и спирането на игрите.
Разсеяното шофиране причинява близо 1 милион произшествия само в САЩ всяка година. Проучването установява, че мерки като тези могат да помогнат за намаляване на този брой. Водещият автор на изследването Джефри Ебърт подчертава, че предоставянето на инструменти и обратна връзка на шофьорите може да доведе до значително намаляване на използването на телефони по време на шофиране.
Еберт и колегите му по-рано също така установиха, че седмичната обратна връзка и паричните стимули могат да намалят използването на телефон с 21%. Това намаление обаче намалява с времето. В ново проучване те решават да опростят формирането на добри навици и да възнаградят водачите за постепенни подобрения.
Проучването е проведено сред клиенти на програмата за доброволно застраховане Progressive Insurance, които са се съгласили да инсталират приложение за наблюдение на шофирането. Групата, която почти спира да използва смартфон по време на шофиране е почти 28%, Дори след края на експериментите, неизползващите смартфон остават на ниво от 16%.
Тези резултати показват, че много хора искат да станат по-безопасни шофьори и подобни интервенции могат да им помогнат да развият устойчиви добри навици. Програмите за автомобилно застраховане, базирани на поведение, могат бързо да разширят мащаба на подобни интервенции, подобрявайки пътната безопасност.
Еберт и колегите му вярват, че подобни поведенчески интервенции могат да помогнат на шофьорите да спрат да се занимават с рисково шофиране. Сега изследователите проучват дали тези резултати могат да се разпространят и върху други навици за безопасно шофиране, като носене на предпазни колани или спазване на безопасна скорост.