Хомологационните автомобили са се превърнали в нещо като умираща порода днес. Отчасти, защото организаторите на състезания не изискват точни улични версии. Но също и поради търсенето на все по-високи печалби от производителите, за които се загуби смисъл да правят няколко бройки.
Някога хомологационните коли изникваха от всички краища на земното кълбо. В тази статия ще се съсредоточим само върху най-яките модели.
10 уникални коли, слезли директно от пистата (ГАЛЕРИЯ):
RS200 беше примерът на Ford за манията на група B през 80-те години. В началото това беше още по-луда кола от Sport Quattro, която доминираше в категорията. Опасно лек спортен автомобил със средно разположен двигател, задвижващ четирите колела. Двигателят, мощен 1,8-литров с турбокомпресор, произвеждащ 250 к.с., изстрелваше колата до стотака за около 6 секунди. Това обаче беше само редовната специална хомологация, тъй като нещата започнаха да стават наистина интересни с модела Evolution. А именно, FIA изисква всеки производител да произведе още 25 автомобила от всеки подобрен модел (200 от първото издание) и Ford направи точно това.
RS200 Evolution беше много по-маниакална кола от обикновената, защото в средата имаше по-голям 2,1-литров, четирицилиндров двигател с турбокомпресор, произвеждащ 600 к.с. Все още направен от фибростъкло, наклонявайки кантара само на 118- кила, така че производителността беше извън тогавашните граници. Трябва да се отбележи, че ускорението от 0 до 100 км/’ч отнема само 3,7 секунди, но щеше да е по-бързо, ако не беше трудната за превключване - петстепенна механична трансмисия. Както можете да си представите, това е доста трудна кола за шофиране. Но усещането оставаше невероятно.