Хомологационните автомобили са се превърнали в нещо като умираща порода днес. Отчасти, защото организаторите на състезания не изискват точни улични версии. Но също и поради търсенето на все по-високи печалби от производителите, за които се загуби смисъл да правят няколко бройки.
Някога хомологационните коли изникваха от всички краища на земното кълбо. В тази статия ще се съсредоточим само върху най-яките модели.
10 уникални коли, слезли директно от пистата (ГАЛЕРИЯ):
Заема специално място в сърцата на BMW феновете. Със своя високооборотен редови шестцилиндров двигател, проектиран с мисъл за моторния спорт и балансирано шаси, това може да е най-доброто поколение M3. Въпреки това, редовият шестцилиндров E46 M3 не е най-добрата версия на това поколение. Това е така, защото BMW също предложи ограничено специално хомологиране с V8 задвижване, което изведе производителността на следващото ниво.
BMW създаде M3 GTR специално, за да се справи с американските серии Le Mans. Баварската компания вече беше успяла в Европа, но за да успее в Северна Америка, се нуждаеше от по-голям двигател. Така той разработи лек и компактен 4,0-литров V8 двигател, който в състезателния автомобил произвежда 460 к.с. Въпреки това, за да се състезава, BMW трябваше да вгради същия двигател в разрешен за движение по пътищата автомобил за целите на хомологацията.
Така се ражда Strassenversion (пътна версия). Бяха направени само десет екземпляра. Както се очакваше, двигателят, който не е бил използван в никое друго BMW, беше „скопен“ за тази версия, произвеждайки 350 к.с. Това беше достатъчно за максимална скорост от 195 км/ч. За щастие, BMW избра шестстепенна механична скоростна кутия за разрешеното за движение по улиците M3 GTR, оборудвано с двудисков съединител за моторни спортове и LSD на задната ос.