Хомологационните автомобили са се превърнали в нещо като умираща порода днес. Отчасти, защото организаторите на състезания не изискват точни улични версии. Но също и поради търсенето на все по-високи печалби от производителите, за които се загуби смисъл да правят няколко бройки.
Някога хомологационните коли изникваха от всички краища на земното кълбо. В тази статия ще се съсредоточим само върху най-яките модели.
10 уникални коли, слезли директно от пистата (ГАЛЕРИЯ):
С футуристичен дизайн, който все още привлича вниманието днес и победи в Световния рали шампионат (1974, 1975, 1976), Lancia Stratos HF е истинска икона на моторния спорт. Италианците направиха 492 лбройки за пътищата, за да отговарят на правилата за хомологация. Те се отличаваха със същия привлекателен стил от легендарния дизайнер Марчело Гандини, тогава в Bertone. Плюс 2,4-литров V6 на Ferrari, заимстван от Dino, произвеждащ 190 к.с.
Не звучи много? Имайте предвид, че Stratos HF Stradale беше представен през 1971 г. и тежеше само 980 килотграма. Така той спринтираше до 60 мили в час само за под 7 секунди и може да достигне 230 километра в час. През 70-те години на миналия век това бяха най-добрите в света числа. Нещо повече, специалният хомологационен Stratos HF Stradale беше екстремен пътен автомобил. С изключение на леко омекотеното окачване и по-удобните седалки, това беше същата кола като покорителя на ралитата Stratos HF.
Както можете да си представите, шофирането на този автомобил е празник, който остава за цял живот. Това е много шумна кола, защото нямаше почти никаква изолация и вибрациите бяха част от изживяването.