Хомологационните автомобили са се превърнали в нещо като умираща порода днес. Отчасти, защото организаторите на състезания не изискват точни улични версии. Но също и поради търсенето на все по-високи печалби от производителите, за които се загуби смисъл да правят няколко бройки.
Някога хомологационните коли изникваха от всички краища на земното кълбо. В тази статия ще се съсредоточим само върху най-яките модели.
10 уникални коли, слезли директно от пистата (ГАЛЕРИЯ):
Преди подразделението AMG на Mercedes-Benz да доминира във Формула 1, то беше заето да печели в други шампионати. През 90-те години немската марка беше почти непобедима във FIA GT. Автомобилът зад този успех беше CLK GTR, който, за разлика от повечето си конкуренти, беше направен специално за шампионата. McLaren, например, сериозно преработи своята суперкола F1 в състезателна кола GTR, за да отговори на производствените изисквания, тъй като FIA нареди 25 автомобила да бъдат продадени на частни клиенти. Не е проблем за F1, тъй като вече са направени 106 екземпляра.
Все пак Mercedes-Benz и AMG бяха готови да направят 25 специални хомологационни версии на CLK GTR в стремежа си да спечелят състезания. Двадесет от тези коли бяха купета, а пет роудстъри, като и двата стила на каросерията бяха толкова много диви. Оборудван с 6,9-литров V12, произвеждащ 600 коня, CLK GTR донесоха цялото състезателно родословие на AMG. Е, само за малцина късметлии, които могат да ускоряват до стотака за 3,8 секунди и да вдигат до 370.
Клиентите използват шестстепенна скоростна кутия със съединител, точно както в състезателната кола. Все пак останалата част от интериора е доста по-обикновена, като повечето уреди са заимствани от W210 E-Class. Не че това попречи на CLK GTR да се превърне в автомобилна икона, тъй като на скорошен търг достигна 10 милиона долара.