Дизеловият двигател винаги е имал бурна история. Първоначално е възприеман като шумен и димящ мотор, подходящ само за таксита и служебни автомобили. След като технологиите за директно впръскване като Common Rail и помпа-дюза започнаха да се появяват, а купувачите на автомобили определено се обърнаха към дизела.
През 2015 година в Европа дори победи бензина като абсолютен брой продадени коли. Разбираемо, защото турбодизелите бяха просто много по-ефективнии. Съвременните турбодизелови задвижвания станаха толкова добри, че германските производители дори започнаха да ги поставят в мощни превозни средства. Audi доминира известно време в състезанието „24 часа на Льо Ман“ с три турбодизелови прототипа.
Много от нещата, които марката научи на пистата, бяха предадени и на пътя.Същото важи и за гиганти като BMW, Porsche и Mercedes-Benz, които представиха високоефективни и мощни турбодизелови двигатели. Веднага бяха последвани от френските и японските производители.
Състезанието се позабави след скандала „Дизелгейт“ на Volkswagen. И все пак, цифрите зад някои скорошни дизелови модели са невероятни дори по стандартите за 2024 г.
Най-бързите дизелови автомобили (ГАЛЕРИЯ)
(4.7 секунди, 250 км/ч)
Преди Audi да превключи A8 изцяло на бензин през 2018 г., компанията предлагаше своята луксозна лимузина с 4,2-литров V8 двутурбо дизелов двигател. С мощност от 385 к.с. и въртящ момент от 850 Нм, това беше най-мощният дизелов A8, създаван някога. Той осигурява съперничеща на суперавтомобил производителност, като същевременно е доста икономичен – 7,22 литра на 100 км. За справка, най-новият F-150 Hybrid има само 770 Нм въртящ момент.
Поради по-големия капацитет - V8 TDI дърпа от много ниски обороти, постигайки пълен въртящ момент при 2000. Този турбодизелов звяр е идеален за луксозна лимузина. Той е тих, за разлика от предишните дизели, и работи заедно с осемстепенната автоматична скоростна кутия с гладко превключване.
Междувременно системата Quattro AWD гарантира, че гумите винаги имат добро сцепление, дори когато ускорявате рязко. Вичко това в огромен немски седан, който може да измине почти 1100 км с един резервоар. Жалко, че Audi ограничи максималната скорост.