fallback

Край на евтините китайски коли: Европа ги удари с до 48% мито

Куриозното решение на ЕК означава, че BMW и Dacia ще плащат повече за китайските си модели, отколкото BYD

Предпазливо изчакала да минат европейските избори, Европейската комисия обяви официално бъдещите мита върху китайски електромобили, които ще влязат в сила още от идния месец. Вариращи от 17 до 38% за различните компании, тези мита се добавят към действащите вече 10% и на практика слагат край на надеждите на потребителите за по-евтина алтернатива на драстично поскъпналите в последните години европейски, японски и корейски автомобили. Те ще ударят и много модели на европейски марки, които се правят в Китай - от новото електрическо MINI Cooper до Dacia Spring, най-евтиния електромобил в Европа. Куриозното е, че Dacia и BMW ще плащат по 21% мито за сглобяваните в Китай свои модели, докато китайската BYD ще плаща само по 17%, защото е съдействала на разследванито на ЕК.   

       Датата на влизане в сила на новите мита най-вероятно ще е 5 юли, а размерите им варират между 17,4% и 38,1%. В момента тарифите за внос от Китай в ЕС са 10%, а в обратна посока - 15%. Тепърва обаче се очаква ответната реакция на китайците. Шефът на VDA, германската браншова организация на автомобилната индустрия, предупреди, че с този ход ЕК отива към разпалване на глобална търговска война.

Разследвания на ЕС, започнали на 4 октомври миналата година, констатираха, че китайските коли „се възползват от несправедливи правителствени субсидии“ и че  „причиняват заплаха от икономически щети на производителите в ЕС“. 

    Geely Coolray. Китайският гигант, който притежава Volvo, ще плаща 20% мито             Върху вноса временно ще бъдат наложени изравнителни мита. Компанията BYD ще плаща допълнителни 17,4%,  Geely 20%; SAIC 38,1%. Други производители, които са съдействали на разследването, ще бъдат подложени на 21% мито, докато то ще бъде 38,1% за тези, които не са пожелали да сътрудничат. Цифрите ще бъдат добавени към вече съществуващите 10%. Скоро Еврокомисията ще публикува регламент, обясняващ подробно какво е оценено, за да се определи нивото на митата.

Въпреки това, след мотивирано искане - Tesla може да получи индивидуално изчислена ставка на митото в последната момент. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и която желае да бъде разследвана конкретната й ситуация, добавя Брюксел, може да поиска ускорено преразглеждане. Срокът за извършването му е 9 месеца.

„Постигнахме фундаментална стъпка в нашето разследване на китайски електрически превозни средства“, обяснява вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, “Нашата цел не е да затворим европейския пазар за китайците, но за да се гарантира, че конкуренцията е справедлива".                    Отговорът не закъсня. ЕС „пренебрегна фактите и правилата на Световната търговска организация, многократните силни китайски възражения, призивите и разубеждаването на правителствата и индустриите на няколко европейски държави“. Така Министерството на търговията на Пекин коментирай новините от Брюксел. То оспори заключенията на ЕС, „без фактическа и правна основа“, които пренебрегват „обективния факт, че предимствата на Китай в електрическите превозни средства произтичат от открита конкуренция“.

Китай призовава ЕС „незабавно да коригира погрешните си практики“, като си запазва правото за решително мерки. Пекин изрази още "шок, сериозно разочарование и дълбоко недоволство" от митата. Страховете на Китай са свързани с факта, че този ход може да „засили търговските търкания между Пекин и Брюксел, като се отрази негативно на икономическите и търговски отношения“ между двете страни, гласи още реакцията.

Подобни гневни реакции предизвика решението и у представители на германската автомобилна индустрия и германския политически елит. За разлика от френската индустрия, която така и не успя да пробие на китайския пазар, германската присъства много сериозно там. Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг подчерта, че "наказателните тарифи на ЕК ще навредят на германските компании и на техните топ продукти". "Автомобилите трябва да стават по-евтини чрез повече конкуренция, открити пазари и знчително подобряване на условията за бизнес в ЕС, а не чрез търговски войни", добави Висинг. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви, че "митата са последното убежище като политическа мярка, и често са най-лошата възможност".  

   

fallback
  • #14
    //// ( преди 6 месеца )
    #12 ми Европата да си оправи производството. Намаля безумният административен ресурс, дето всяка една фирма има в повече, намаляват си печалбата инвеститорите, спират да раздават по десетки милиони в борда на директорите и може да станат конглокентноспособни. Пак питам, ако може да вземеш едно и също нещо на две различни цени, кое би взел? Повече ли би дал или по малко?
  • #13
    до #11 ( преди 6 месеца )
    Искаш да кажеш че батериите и електромобилите в Китай се правят от робски труд и затова са евтини! Предполагам също ползват разни малцинства като Уйгурите и им плащат жълти стотинки. Това е още по лошо.
  • #12
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Този ЕП . ЕК.. кога успяха да ги приемат тези глупости? Новите не са почнали още, а старите какво са се развихрили накрая?
  • #11
    До 9 ( преди 6 месеца )
    Кога последно си ходил в Китай,че го твърдиш това и слагаш цената на труда на милиарди хора под общ знаменател?!Има цели провинции в които работниците са буквално роби!Те и семействата им не излизат от оградата на фабриката!Там са общижитията им,там са детските градини и училищата!Какво ми дрънкате глупости за лъскавите фабрики направени да се шоурум за заблудените западняци!Работник в Китай е само една стъпка на животно!
  • #10
    анонимен ( преди 6 месеца )
    На всеки 2 нови коли, купуваш по една подарък на някой любезен бюрократ.
  • #9
    до #5 ( преди 6 месеца )
    Трудът в Китай отдавна не е евтин. У нас даже е по евтин труда. Има много евтини китайски стоки, който стават, ама ако искаш наистина качествени продукти произведени от Китай, то те не са изобщо евтини. Пак повтарям това с евтините електрички от Китай е голяма измама, чист дъмпинг.
  • #8
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Всеки пише а не знае защо ЕС прави това. Истината е, че за да направят супер евтини китайските електрически коли, държавата Китай субсидира батериите на китайските производители и по-този начин те им стават почти безплатни. А батерията е половината от цената на един електромобил. И по тази причина ЕС им удря високо мито, заради нелоялна конглокенция. ТОВА е! Преди това решение ЕС предупреди Китай да спре да субсидира батериите, но Китай се направи че не чува.
  • #7
    //// ( преди 6 месеца )
    #5 не се мъчи. Той явно е евроатлантик, а те не си падат много по мисленето!
  • #6
    //// ( преди 6 месеца )
    На всеки нормален човек не му дреме защо цените на китайските коли са ниски. Хората гледат капество-цена, което при европейските автомобили започва да се изкривява доста. Все едно да имаш две сергии с еднакви домати и да си купиш от по скъпата сергия, надали ще го направиш...
  • #5
    До 3 ( преди 6 месеца )
    Защо реши така? Не допускаш ли, че е възможно Китай да произвежда по-евтини електромобили отколкото в останалата част от света, защото Китай доказано произвежда всичко много по-евтино в комбинация с факта че Китай произвежда над 80% от батериите в световен мащаб и държи веригите им за доставка от самия добив на материалите. Не допускаш ли, че в останалите държави както трудът така и материалите са по-скъпи и няма как да произведат по-евтин електромобил ако купуват батериите от китайците?
fallback
Последни