fallback

Край на евтините китайски коли: Европа ги удари с до 48% мито

Куриозното решение на ЕК означава, че BMW и Dacia ще плащат повече за китайските си модели, отколкото BYD

Предпазливо изчакала да минат европейските избори, Европейската комисия обяви официално бъдещите мита върху китайски електромобили, които ще влязат в сила още от идния месец. Вариращи от 17 до 38% за различните компании, тези мита се добавят към действащите вече 10% и на практика слагат край на надеждите на потребителите за по-евтина алтернатива на драстично поскъпналите в последните години европейски, японски и корейски автомобили. Те ще ударят и много модели на европейски марки, които се правят в Китай - от новото електрическо MINI Cooper до Dacia Spring, най-евтиния електромобил в Европа. Куриозното е, че Dacia и BMW ще плащат по 21% мито за сглобяваните в Китай свои модели, докато китайската BYD ще плаща само по 17%, защото е съдействала на разследванито на ЕК.   

       Датата на влизане в сила на новите мита най-вероятно ще е 5 юли, а размерите им варират между 17,4% и 38,1%. В момента тарифите за внос от Китай в ЕС са 10%, а в обратна посока - 15%. Тепърва обаче се очаква ответната реакция на китайците. Шефът на VDA, германската браншова организация на автомобилната индустрия, предупреди, че с този ход ЕК отива към разпалване на глобална търговска война.

Разследвания на ЕС, започнали на 4 октомври миналата година, констатираха, че китайските коли „се възползват от несправедливи правителствени субсидии“ и че  „причиняват заплаха от икономически щети на производителите в ЕС“. 

    Geely Coolray. Китайският гигант, който притежава Volvo, ще плаща 20% мито             Върху вноса временно ще бъдат наложени изравнителни мита. Компанията BYD ще плаща допълнителни 17,4%,  Geely 20%; SAIC 38,1%. Други производители, които са съдействали на разследването, ще бъдат подложени на 21% мито, докато то ще бъде 38,1% за тези, които не са пожелали да сътрудничат. Цифрите ще бъдат добавени към вече съществуващите 10%. Скоро Еврокомисията ще публикува регламент, обясняващ подробно какво е оценено, за да се определи нивото на митата.

Въпреки това, след мотивирано искане - Tesla може да получи индивидуално изчислена ставка на митото в последната момент. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и която желае да бъде разследвана конкретната й ситуация, добавя Брюксел, може да поиска ускорено преразглеждане. Срокът за извършването му е 9 месеца.

„Постигнахме фундаментална стъпка в нашето разследване на китайски електрически превозни средства“, обяснява вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, “Нашата цел не е да затворим европейския пазар за китайците, но за да се гарантира, че конкуренцията е справедлива".                    Отговорът не закъсня. ЕС „пренебрегна фактите и правилата на Световната търговска организация, многократните силни китайски възражения, призивите и разубеждаването на правителствата и индустриите на няколко европейски държави“. Така Министерството на търговията на Пекин коментирай новините от Брюксел. То оспори заключенията на ЕС, „без фактическа и правна основа“, които пренебрегват „обективния факт, че предимствата на Китай в електрическите превозни средства произтичат от открита конкуренция“.

Китай призовава ЕС „незабавно да коригира погрешните си практики“, като си запазва правото за решително мерки. Пекин изрази още "шок, сериозно разочарование и дълбоко недоволство" от митата. Страховете на Китай са свързани с факта, че този ход може да „засили търговските търкания между Пекин и Брюксел, като се отрази негативно на икономическите и търговски отношения“ между двете страни, гласи още реакцията.

Подобни гневни реакции предизвика решението и у представители на германската автомобилна индустрия и германския политически елит. За разлика от френската индустрия, която така и не успя да пробие на китайския пазар, германската присъства много сериозно там. Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг подчерта, че "наказателните тарифи на ЕК ще навредят на германските компании и на техните топ продукти". "Автомобилите трябва да стават по-евтини чрез повече конкуренция, открити пазари и знчително подобряване на условията за бизнес в ЕС, а не чрез търговски войни", добави Висинг. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви, че "митата са последното убежище като политическа мярка, и често са най-лошата възможност".  

   

fallback
  • #34
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Точно затова карам японско, ЕС загина разчита на роби като онзи по-надолу които от еко и корпоративно робуване си е купил Е класата и си мисли, че кара хубава кола!
  • #33
    Leberknoedl ( преди 6 месеца )
    Добра новина. Тесла, троянския кон на китайците, ще утече най-силно.
  • #32
    анонимен ( преди 6 месеца )
    От заглавието на статията оставам с впечатление, че досега са се предлагали евтини китайски автомобили. Не ги знам къде са били те, защото 10-15 процента разлика спрямо "истински" автомобил не означава евтин. Да, по-евтини са, но със сигурност не са евтини като цяло.
  • #31
    Нет ( преди 6 месеца )
    Руския пазар в момента е показателен какво се случва когато един пазар е доминиран от китайци. Едни и също модел и марка в русия са два пъти по скъпи от други "приятелски" страни. За това ли си мечтаете? Защото това ще стане ако не бъдат защитени европейските пазари. Хубаво е малко и да се чете, преди да се пише и реагира първосигнално.
  • #30
    Мда ( преди 6 месеца )
    Много идЕотЕ тук така и не разбраха,че китайските дъмпингови цени са с цел завладяване и диктиване на пазари!Когато постигнат това, ще карате нискокачествени брички с 1,5л бензин, на цената на Е класа 300 кона! Но точно затова дедите ви са били 500 години под робство!Заради това мислене което сте наследили и повечето тук!За преклонената главица, за ситото коремче, ден да мине,комат да замине.А какви са последствията в дългосрочен план,няма значение.Колко да са едни 500 години пък ...
  • #29
    анонимен ( преди 6 месеца )
    ЕС не са чували какво е обратен ефект, скоро ще разберат и точно ние потребителите го поемаме, мерси ама пак няма да си взема немска електричка, просто не стават!
  • #28
    До 15 ( преди 6 месеца )
    Когато мога да взема два идентични неща, едното произведено в китай, другото произведено някъде другаде по света, винаги избирам това което не е произведено в китай, макар и да е по-скъпо!Телефона ми е произведен в Южна Корея, таблета и лаптопа в Тексъс, колите в Япония и Италия, дрехите са ми изключително и само европейско производство. Електроуредите Турция, Корея, Япония, Европа!Само разни протектори, калъфи и прочие незначителни джиджафки са китайски! Други въпроси имаш ли?
  • #27
    Вин ( преди 6 месеца )
    Всяка нормална страна/съюз си защитава пазара, работните места, икономиката! Турция също взема мерки против китайските коли, както и САЩ!
  • #26
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Цената на китайските електрички е политическа, а не пазарна. За такива политически цени се вземат политически мерки, това е положението.
  • #25
    край ( преди 6 месеца )
    За немските бараки - защитни мита. За българските домати и чушки ... Йок. Ядат им се турски че са по-евтини.Евросъюз вече няма ...
fallback
Последни