Предпазливо изчакала да минат европейските избори, Европейската комисия обяви официално бъдещите мита върху китайски електромобили, които ще влязат в сила още от идния месец. Вариращи от 17 до 38% за различните компании, тези мита се добавят към действащите вече 10% и на практика слагат край на надеждите на потребителите за по-евтина алтернатива на драстично поскъпналите в последните години европейски, японски и корейски автомобили. Те ще ударят и много модели на европейски марки, които се правят в Китай - от новото електрическо MINI Cooper до Dacia Spring, най-евтиния електромобил в Европа. Куриозното е, че Dacia и BMW ще плащат по 21% мито за сглобяваните в Китай свои модели, докато китайската BYD ще плаща само по 17%, защото е съдействала на разследванито на ЕК.
Разследвания на ЕС, започнали на 4 октомври миналата година, констатираха, че китайските коли „се възползват от несправедливи правителствени субсидии“ и че „причиняват заплаха от икономически щети на производителите в ЕС“.
Въпреки това, след мотивирано искане - Tesla може да получи индивидуално изчислена ставка на митото в последната момент. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и която желае да бъде разследвана конкретната й ситуация, добавя Брюксел, може да поиска ускорено преразглеждане. Срокът за извършването му е 9 месеца.
„Постигнахме фундаментална стъпка в нашето разследване на китайски електрически превозни средства“, обяснява вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, “Нашата цел не е да затворим европейския пазар за китайците, но за да се гарантира, че конкуренцията е справедлива".
Китай призовава ЕС „незабавно да коригира погрешните си практики“, като си запазва правото за решително мерки. Пекин изрази още "шок, сериозно разочарование и дълбоко недоволство" от митата. Страховете на Китай са свързани с факта, че този ход може да „засили търговските търкания между Пекин и Брюксел, като се отрази негативно на икономическите и търговски отношения“ между двете страни, гласи още реакцията.
Подобни гневни реакции предизвика решението и у представители на германската автомобилна индустрия и германския политически елит. За разлика от френската индустрия, която така и не успя да пробие на китайския пазар, германската присъства много сериозно там. Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг подчерта, че "наказателните тарифи на ЕК ще навредят на германските компании и на техните топ продукти". "Автомобилите трябва да стават по-евтини чрез повече конкуренция, открити пазари и знчително подобряване на условията за бизнес в ЕС, а не чрез търговски войни", добави Висинг. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви, че "митата са последното убежище като политическа мярка, и често са най-лошата възможност".