Новият Интегриран план в областта на енергетиката и климата предвижда редица мерки за по-старите автомобили - не само забрана за вноса им в България, но и блокиране на възможностите за препродажбата им вътре в страната: такава информация бе разпространена от няколко издания в последните дни. От тълкуванията на въпросните издания излиза, че хората, притежаващи автомобили производство отпреди 2005 година, ще ги притежават завинаги, тъй като те няма да могат да бъдат пререгистрирани занапред. В самия документ, изпратен вече за съгласуване в Европейската комисия, обаче не пише нищо подобно, установи Automedia.bg. Eто какви мерки предвижда планът, и колко от тях ще се превърнат в реални правила (важно e да уточним, че те са описани най-общо като намерения, и едва след потвърждение, че отговарят на европейските правила, ще бъдат разписани по-детайлно).
10 идеи от плана: кое ще се случи и кое - не (ГАЛЕРИЯ):
В плана е записано намерение да се ограничи вносът на употребявани автомобили с екологична категория под Евро 4. Стандартът Евро 4 бе въведен от 1 януари 2005 година, но има и коли, произведени през 2003 и 2004, които го покриват. Целта на тази мярка е, както пише в документа, "предотвратяване на „изхвърлянето“ на
стари дизелови превозни средства на българския пазар". Планът изрично описва това като "потенциална допълнителна мярка", а не като твърдо намерение.
Ограниченията за внос на стари автомобили под Евро 4 от години са факт в държави като Сърбия и Албания. Въвеждането на мярката в България е по-сложно, защото тя противоречи на европейските правила за свободно движение на стоки. Далеч по-практично би било вместо забрана да се въведе допълнителна екологична такса, която би направила вноса на 25-годишни коли неизгоден. Подобен подход години наред прилагаше Румъния.
Впрочем подобна мярка е "след дъжд качулка": огромната част от старите европейски дизели отпреди Евро 4 вече са изнесени в страни като Полша и България. Щеше да има полза, ако бе въведена през 2015, да речем.