Тъй като вратите на Съединените щати са затворени за китайските производители на автомобили, те искат да наводнят Европа. Заплахата за индустрията на Стария континент е реална. За да защити европейските производители от агресивните цени на китайските марки, Европа ще трябва да вдигне стена от мита, облагайки всяка кола с 50% данък. Това твърди проучване на Group Rodhium и което беше публикувано от Financial Times.
Разследване на Европейската комисия за държавна помощ, започнало през октомври, може да доведе до увеличаване на митата върху китайските превозни средства, внасяни в Европа. Понастоящем определени на 10%, ЕС може да ги вдигне до 30%. Проблемът, казва консултантската фирма, е, че дори и с 30% данък все още ще е изгодно за много китайски марки да продават в Европа. Нещо повече, те дори можа да си позволят да не повишат цените.
Войната за електрически автомобили в самия Китай е толкова жестока, че марките вече не печелят пари на вътрешния пазар. Така че тук плащаме два пъти повече за тях.
„За да спре европейският пазар да бъде привлекателен за китайските износители на електрически превозни средства, вероятно ще са необходими мита от 40-50%, дори по-високи за производители като BYD “, обясняват от Rodhium. Цитираният гигант, например, в момента продава новия BYD Seal U за 20 000 евро в Китай и средно 42 000 евро в Европа. Печалбата на BYD, оценена от консултантската фирма, е 1300 евро на автомобил в Китай и 14 300 евро в Европа. Това е силен стимул за износ на нашия континент. С тарифи от 30%, BYD все пак ще генерира 4700 евро печалба на автомобил, твърдят изчисленията на Rhodium.
Първият китайски производител на електрически автомобили контролира около 95% от своята верига на стойността - от мините до производството на батерии, системи за помощ при шофиране ADAS или автомобилен софтуер. Това е предимство, което според Rhodium може дори да му позволи да намали цените си, без да губи пари в Европа. Лукс, който не е достъпен за всеки производител.
И все пак всички китайски марки искат да продават в Европа. Потънали в ценова война, само онези, които го правят с висок марж, имат шанс да оцелеят. Всъщност това е причината BYD или MG да струват почти два пъти повече в Европа, отколкото в Китай, задушавайки конкуренцията.
Износът за Стария континент е все по-важен за близо 90-те марки, които се конкурират на китайския пазар. Така те ще оцелеят и ще имат повече дял в родината си, където се продават 28 000 милиона нови коли годишно.
От друга страна, това не е проблем само за китайските марки. С мита от 15% Tesla, например, ще спре да печели пари от колите си, произведени в Шанхай и продавани в Европа. Новите тарифи могат да се прилагат и за тези, които произвеждат в Китай и са успели да получат непряка помощ от китайската държава чрез един от техните местни партньори. Такъв би се оказал случаят с Volkswagen, който планира да произвежда CUPRA Tavascan там .
Не можем да забравим, че вносът на електрически автомобили от Китай, включително тези от некитайски производители с фабрики там (Tesla, BMW, Volkswagen Group, Volvo и др.), се е увеличил от 1,6 милиарда долара през 2020 г. на 11,5 милиарда през 2023 г.
Пазарният дял на китайските марки се умножи по четири през този период, достигайки 8% миналата година. Според оценки на групата за натиск Transport & Environment, той ще скочи на 11% тази година и на цели 20% през 2027 г.