Марки от Япония, Корея и Китай представляват почти всеки четвърти автомобил, продаден на европейския пазар. Това показват новите регистрации за цялата 2023 година Но засега китайците имат относително малко влияние върху тези числа.
Азиатските производители заемат все по-важна роля на европейския пазар . Според данни, публикувани от Jato Dynamics , през декември 2023 г. на Стария континент присъстват 37 марки, повечето от които с произход от Китай (24). Следват тези от Япония (8), Южна Корея (4) и Индия (1). Продажбите обаче вървят в друга пропорция.
Като изключим маргиналното индийско производство, японците всъщност са господари в Европа сред азиатските конкуренти. Тe формират 54% от общите продажби на азиатски компании (13% от европейския пазар като цяло). През 2023 г. китайските марки са продали само 10% от всички азиатски автомобили, доставени в Европа (3% дял). Далеч по-добре са корейските , които представляват 36% от азиатските вносители (9% от европейския пазар). По-специално, от всички 24 китайски марки, официално внесени в Европа, само 9 са регистрирали повече от 1000 автомобила.
Ситуацията обаче е различна, ако вземем предвид не страната на произход на марката, а тази, в която автомобилите действително се произвеждат . Например Toyota прави по-голямата част от автомобилите, предназначени за Европа, в самата Япония (520 000 броя през 2023 г.). Южна Корея е внесла приблизително 495 000 автомобила на Стария континент: 84% от тях са корейски марки (основно Hyundai и Kia), а останалите 16% принадлежат на Renault.
Некитайското производство присъства много повече в Китай , откъдето са пристигнали 491 000 автомобила, регистрирани миналата година. 65% от тях са от местни марки, но всичко останало е Tesla, Dacia, Volvo, Mini, BWM и Polestar.
Сигурното е, че азиатските производители стават все по-важни на европейския пазар, преминавайки от 14% дял през 2001 г. до над 24% миналата година. Причините, открити от JATO Dynamics, са множество: японците се фокусират върху надеждността, корейците върху конкурентоспособността, китайците, за момента, върху ниските цени . Дори по отношение на типовете задвижване има разлики между тримата големи азиатски тигри. Хибридната технология е приоритет на японските марки (84% от всички хибридни регистрации са японски), корейците блестят сред plug-in хибридите (47%), докато китайците имат добри резултати при електрически автомобили (39%).
Мит се оказва теорията, че европейският пазар всъщност е под китайско господств. Според Jato Dynamics това все още не е така. Миналата година регистрациите на китайски марки представляват 2,5% от общия брой, което се равнява на 321 300 единици. От тях 72% са на MG, която, макар и изцяло китайска, се позиционира като британска марка. MG 4 успя да заеме четвърто място сред най-продаваните електрически автомобили в Европа през 2023 г.
Както споменахме, китайските производители са особено силни в електрическите автомобили благодарение на по-големия местен пазар и притежаването на голяма част от веригата за доставки и производство на батерии . Това им позволява да предлагат електрически автомобили на цена средно с 30% по-ниска от техните европейски конкуренти. В цифри говорим за спестявания от около 20 000 евро.
Европейската комисия иска да види ясно и от няколко месеца проучва потенциални субсидии, които правителството в Пекин евентуално предоставя на китайски компании. От една страна, институциите могат да наложат нови ограничения върху вноса. От друга, европейските компании започват да произвеждат по-евтини EV като Citroën ë-C3 или Renault 5.