България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Под предния капак на Kia Sportage C-SUV в двугоривната версия, задвижвана от бензин и пропан-бутан, има 1.6 турбо четирицилиндров двигател със 136 к.с. и 255 Nm въртящ момент. Той е комбиниран с шестстепенна механична скоростна кутия. Според декларираното от корейската компания, в смесения комбиниран цикъл WLTP разходът е равен на 8,7 л / 100 км на пропан-бутан и 6,8 л / 100 км на бензин.
Модерните линии и щедрите размери ( дължина 4515 мм, широчина 1865 мм и височина 1650 мм, в сравнение с междуосие от 2680 мм) са в основата на модел , оборудван с багажник с товарен капацитет от 562 литра