България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Това е 1,0-литров двигател с 65 к.с. и 91,2 Nm въртящ момент, който задвижва Hyundai i10 във версията Econext. Той разполата с двугоривна бензинова и LPG мощност. В тази конфигурация градската кола (3670 мм дължина, 1680 мм ширина и 1480 мм височина, с междуосие 2425 мм) може да измине до 600 км в режим LPG, докато Общата автономност на бензин/пропан-бутан е над 1250 км в смесен комбиниран цикъл WLTP. Що се отнася до декларирания от компанията разход този модел започва от 5,5 л / 100 км в смесен комбиниран цикъл на бензин, като достига 6,6 л / 100 км с пропан-бутан.