България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Този французин има 1.0 турбо трицилиндров двигател със 100 к.с. и 170 Nm въртящ момент в двугоривната версия TCe 100 LPG. Според декларираното от компанията Losanga разходът на пропан-бутан на този модел (4 227 mm дължина, 1 797 mm ширина и 1 576 mm височина, в сравнение с междуосие от 2 639 mm) в смесения комбиниран цикъл WLTP е равен на 7.6 - 7.7L / 100 км. Разходът на бензин още не е сертифициарн официално, но се очаква да е към 6 L/100 км.
Каталожната цена на двугоривния Renault Captur TCe 100 LPG започва от 42 590 лева за настройката Evolution.