IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?


брояч на масло


Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.


смяна на масло


Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.


смяна на масло


Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.


0 от 500
  • #55
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    *** туй за 10000км явно важи за коли само на GM. Не съм сигурен, но у нас такива се карат рядко. А иначе, всеки може да си го сменя когато реши. Матряла по-горе, едва ли има някаква практическа полза.
  • #54
    24 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    За две години съм минал три хиляди км.Трябва ли да го сменям маслото.
  • #53
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #43 обикновено тези които твърдят, че може да се сменя маслото по-рядко не им пука за живота на двигателя или пък за следващия карък собственик ;)
  • #52
    21 rate up comment 6 rate down comment
    САТЪРА ( преди 1 месец )
    ЗАЩО ТОЯ ВЕЛИК ЕКСПЕРТ НЕ КАЖЕ НА КОЛКО СПОРЕД НЕГО Е ДОБРЕ ДА СЕ СМЕНИ МАСЛОТО НА 10 ХИЛ. КМ. ЛИ ИЛИ ПО РАНО ВСИЧКО ДРУГО Е ДЪРА, ДЪРА ДВА ЧАДЪРА
  • #51
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нископепелните масла - ACEA C, ILSAC някои са с по-малко присадки и може по-бързо да изчерпят ресурса и следствие да не се справят с киселинността, оттам пак проблеми. Мотори с директно пълнене пък са капризни към нагарите. Та не бива да се прекалява с моточасовете...
  • #50
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Зависи от моточасовете и колко бензин остава в него, както е писано в някои коментари. Базата и присадките също са важни, пао и естери не оставвт толкова нагари, даже естерите чистят. Минералните, и хидрокрека в т. ч. при много моточасове прави отлагания, запичат сегменти поради малките им канали и проблемите тръгват.
  • #49
    9 rate up comment 18 rate down comment
    Жеко.27 ( преди 1 месец )
    Само доливам голф 1.8-90 вече повече от 80хил.км.така реално е на 380000км.
  • #48
    5 rate up comment 29 rate down comment
    Живота е ( преди 1 месец )
    Много кратък та да взема да мисля и маслото на колата.Масло наливам от най ефтиното и когато ми доиде на акъла другото се нарича изхвърлящина и даване на излишни пари.
  • #47
    16 rate up comment 14 rate down comment
    младен ( преди 1 месец )
    На моите кошници сменям на около 8к.Както пише в статията по-ефтино ми е от ремонта. Проблема обаче е че преди мен, и най вече докато е била в гаранция, най вероятно са го сменяли на 15к. За това повече кола на старо не. На един приятел дето си купи нов кошник и първата смяна му я дават на 30к му викам да смени на 2-3 хиляти ама той не. Вика "карам 5г и продавам". Викам му продаваш ама ако има на кой. Хората се понаучиха за тия неща и знаят че на 120к-130к почват вече яко проблеми и не искат
  • #46
    19 rate up comment 7 rate down comment
    пепи ( преди 1 месец )
    В Испания като бях и шофирах Рено Мастер . Маслото го сменяхме на 30 000 километра . Но един глокс Мадрид Барселона и обратно е 1400 километра. За 36 часа горе долу се правеха . Иначе производителя препоръчваше на 40 000 . Маслото беше нормално - castrol gtx за дизелови двигатели . Преди да се върна в България, единия бус беше на 600 000 километра и не беше сменяно нищо по него . Само масла филтри ролки ремъци .