Темата за смазване на двигателя продължава да бъде една от най-обсъжданите сред шофьорите, но много собственици на автомобили не разбират напълно как състоянието на двигателя може да се определи по външния вид на моторното масло. Експерти посочиха три проблема, които могат да възникнат при двигател с вътрешно горене, ако маслото не почернява с течение на времето.
Повечето шофьора вярват, че светлото и прозрачно моторно масло показва добро състояние на двигателя, докато тъмното масло е причина за безпокойство. Подобен симптом обаче не винаги гарантира изправността на задвижващия агрегат и дори може да бъде опасен.
За да се разберат причините за това явление, е полезно да се знае как в общи линии функционира маслото в двигателя. То се състои от базово масло (минерално, полусинтетично или синтетично) и различни добавки, като дялът им в някои масла може да достигне 20%. Новото масло обикновено има светло жълт или кафеникав оттенък, като запазва прозрачността си.
Важно е да се отбележи, че добавките подобряват почистващите функции на моторното масло. По време на изгарянето на горивото в цилиндрите се образуват различни отлагания, като сажди, сажди и други твърди частици, както и отпадъчни продукти от самото масло. Тези отлагания могат да се утаят върху различни компоненти на двигателя като бутала, повърхности на горивната камера, клапани и маслени канали на цилиндровия блок. Това явление се отразява неблагоприятно на работата на двигателя и може да доведе до сериозни повреди. Следователно способността на маслото активно да премахва тези отлагания, тоест неговите почистващи свойства, играе важна роля за осигуряване на правилна работа на двигателя.
Цветът на моторното масло, който се вижда на измервателната пръчка при проверка на нивото на смазката на двигателя, е добър индикатор, особено ако се спазват редовни интервали за смяна на масло и филтри. Тъмният нюанс на течността показва, че маслото успешно изпълнява основната си функция, разтваря и премахва въглеродни отлагания и отлагания, предотвратявайки натрупването им върху вътрешните части на двигателя. При смяна на маслото всички тези замърсители се отстраняват успешно.
Въпреки това, ако след смяна на маслото и изминаване на няколко хиляди километра то остане бистро и чисто, това може да означава, че маслото не изпълнява функциите си. Тоест въглеродните отлагания могат да останат в двигателя, ускорявайки неговото износване, което в крайна сметка намалява живота на силовия агрегат. В този случай се препоръчва незабавно да смените маслото, да го замените с ново и да избягвате използването на смазочни материали с подобни свойства.