С течение на времето всеки захранващ двигател се пълни с отлагания, което се отразява изключително негативно на здравето му. За да ги премахнат, производителите произвеждат много специални добавки. Предлагат се и масла с така наречените „почистващи свойства“, като те се рекламират едва ли не като универсално решение на проблема. Дали обаче това е така?
В двигателя се натрупват три вида отлагания: сажди (твърда черна въглеродна маса), утайки (кафяво покритие) и лакови отлагания с жълти, червени или кафяви „цветове“. Те са най-опасни, защото най-трудно се унищожават. И поради тях се нарушава температурният баланс, което влошава отстраняването на топлината от частите на мотора.
Примесите се образуват, когато масленият филм се разлага под въздействието на високи температури. Често вината е в евтиния или нискокачествен полимерен сгъстител в смазката. Лакът обаче е особено неприятен в областта на буталния пръстен, тъй нарушава неговата подвижност. Така се получава повишена консумация на смазка и надрасквания по стените на цилиндрите.
В интернет е пълно с истории за това как тази мръсотия се измива с моторно масло. В тях се казва, че е достатъчно да купите продукт с високо алкално число. И след 2-3 смени работата на двигателя се подобрява. Всъщност обаче не всичко е толкова просто. Задачата на маслото не е да почиства „сърцето на автомобила“, а да премахва топлината от частите и да ги смазва, без да оставя никакви отлагания.
Например, споменатият вече лак не може да се отмие, тъй като молекулярната му структура е подобна на боята, която се използва за боядисване на маслени тигани. Имате нужда от силен разтворител. Но това е друга история. Що се отнася до основата в състава на продукта, тя позволява само да се намалят окислителните процеси, тъй като може да неутрализира киселините.
Като цяло почистващите лубриканти не са нищо повече от маркетингов трик. Мръсотията не може да се отстрани с тяхна помощ. И за да сведете до минимум проблемите, описани по-горе, следвайте прости правила – сипвайте качествен бензин, почиствайте радиаторите на всеки 2-3 години и сменяйте маслото не по пробег, а по мото часове. Само тогава моторът ще живее дълго време.