IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?


брояч на масло


Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.


смяна на масло


Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.


смяна на масло


Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.


0 от 500
  • #5
    38 rate up comment 26 rate down comment
    До N4 ( преди 1 месец )
    Бутай си немската, френска или италианска бръкма от сервиз до сервиз и не се занимавай с японски автомобили. Те не са за теб.
  • #4
    14 rate up comment 49 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Японецът още живее в средата на 20ти век. Май само той остана да забива 15 хил. км интервал за смяна. Всички останали са на 20, 25, дори 30 хил. или имат умен каклулатор. Но така е - японските марки и клиентите им си се заслужават взаимно. Пълно съвпадение в Тиндър.
  • #3
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Истината е в условния калкулатор, какъвто някои марки (като моята) имат. Това се нарича грижа за клиента. Който кара спокойно и на умерен климат, ще пести от масло. Който кара активно и в есктремен климат, ще пести от ремонти.
  • #2
    19 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Наблюденията ми върху служебните коли на фирмата са: 50к годишно, смяна на маслото на 25к с точно предписаното от производителя, не от общия варел. При изминати 300к се продават за нов внос, без основни ремонти на двигателя(дизел).
  • #1
    22 rate up comment 24 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Поръчкова статия от някой търговец на масла.