fallback

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?

Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.

Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.

Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.

fallback
  • #17
    raiders ( преди 6 месеца )
    Що за глупости, нищо не разбрах от статията. Още някоя и друга година и ще се спре с масло, гориво и какво ще му стане на двигателя. Електричките са вече тук, всеки ги вижда, още малко смелост. Иначе по темата от 2002г. си сменям сам маслото и филтрите. Проблеми не е имало и е било винаги на около 10 000км., на стари коли нищо им няма. Синтетика, полу или минерално от големия варел в магазина, все тая е. Иначе карах и Трабант и Вартбург там такива терзания нямах... хаха.
  • #16
    До 13 ( преди 6 месеца )
    Ако се кара веднъж седмично и посочения от производителя интервал е 30 000км, ще смениш масло и филтри след 5 години. Но е по вероятно на четвъртата да смениш двигателя.
  • #15
    Мда ( преди 6 месеца )
    Масло се сменя веднъж годишно.Ако караш много, заради километрите,ако караш малко, заради бързото износване от студените стартове и карането на студен двигател. 250лв на година да си пазиш двигателя ако те бъркат толкова, най-вероятно и колата ти не си струва да и мислиш двигателя. Така,че ако ви пука за колата,си сменяйте маслото веднъж годишно,ако не ви пука, ще си намерите оправдание да обяснявате защо няма смисъл. "Секи сам си преценя" но не подвеждайте хората с грешните си преценки
  • #14
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Всички масла имат мото часове и срок на годност.Това е.Като караш градско с десет километра в час средна скорост.Смятайте сами.
  • #13
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Смяната всяка година е пълна безсмислица и се отнася само за коли, които не се карат. Ако се кара поне веднъж в седмицата, спокойно маслото може да се сменя на посочения от производителя интервал, независимо кога се достигне.
  • #12
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Ако не се лъжа, маслото се сменя или всяка година или при навъртане на километри. Колко от нас правят 15000 на година? Тоест, маслото се сменя някъде лятото всяка година и всичко е точно.
  • #11
    Георги ( преди 6 месеца )
    На моя автомобил е изписано 30000 смяна на маслото. Сега е на 196000 и нямам проблем.
  • #10
    Георги ( преди 6 месеца )
    На моя автомобил е изписано 30000 смяна на маслото. Сега е на 196000 и нямам проблем.
  • #9
    до 8 ( преди 6 месеца )
    Как точно ще ми напомниш, като не можеш да запомниш дори максимално разрешената скорост в държавата?
  • #8
    До N5 ( преди 6 месеца )
    Ще ти напомня разбира се, даже ще те издърпам до най-близкия сервиз. Така или иначе натам си тръгнал.
fallback
Последни