fallback

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?

Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.

Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.

Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.

fallback
  • #27
    Питащ потребител ( преди 6 месеца )
    Странно .Със чисто новата ми кола за година съм изминал 2000 км за година,обаче в документа пише че се сменя маслото на 29000 км.А лошото е че в края на месеца трябва да ми сменят гаранционно маслото а е само на 2000 км колата....как да процедирам?
  • #26
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Какво казвал производителя... производителят има директен интерес, първо, да се презастрахова, и второ, да му ходят в сервиза да сменят масло в гаранционния период. Всички независими тестове, а такива има бол, показват, че маслото си запазва вискозитета и ниските нива на замърсители МНОГО по-дълго от зададения от производителя интервал. Говорим за двоен интервал. Който си сменя маслото всяка година, е най-обикновена язовирна дънна риба.
  • #25
    преминаващ ( преди 6 месеца )
    и 10000км са много при каране предимно градско... става въпрос какво казва производителя а не този който ви продава колата. тук до преди няколко години продаваха дачия и казваха 15000 км сега е 30000... Важното е да избута гаранцията и после да почнат проблемите... и отново да плащате като луди лизинг, каско...
  • #24
    Важното е да си късм ( преди 6 месеца )
    Аз лично си взех автомобила от чужбина на 250 хиляди реални километри, докато е била в гаранция е минавала смяна на 30-35 хиляди км. Аз лично го сменям между 11 и 13 хиляди километра според зависи колко км градско и извънградско съм я карал. Карам я над 7 години вече, и е на 377 хиляди колата. Дипиеф, егееер, както и двигател работи все още безотказно без ремонти и проблеми. Смятам, че всичко е до късмет и спазване на елементарни интервали и правила
  • #23
    Нико ( преди 6 месеца )
    Масло се сменя на моточасове.Както на корабен двигател 200-220 моточаса се равняват на 7-8000 км. пробег на пътя. И тук вече е добре маслото да се смени . Но всеки решава за себе си и за бричката си ,кое е добре и кое не. Сменяйте на 15, 20 000 км според производителя ,щото и майсторите деца хранят.
  • #22
    Мирон ( преди 6 месеца )
    На Форд Къстъм 2.0 дизел от 2022 г. производителя изисква смяна на масло на 40 хил. км. Е аз го пропускам на няколко пъти и сменям на 45 -47 хил. Сега е над 200 хил. Още върви.
  • #21
    анонимен ( преди 6 месеца )
    всеки сам си преценя масло се сменя на количество изразходвано гориво имаш разход 10 на сто сипваш 1 000 литра гориво и бегом в сервиза смяна филтри масла антифризи спирачни течности хидравлични на скоростни кутии и серво и караш спокоен
  • #20
    До долния ( преди 6 месеца )
    На дизел след първото палене и маслото става черно.
  • #19
    Poskitt ( преди 6 месеца )
    Дреме ми какво казва производителя. Аз масло сменявам на 8-8,5К километра. Като почернее го махам. Не струва милиони, караш с прясно масло, мотора е щастлив. Всеки решава сам. Аз съм решил за себе си. Не вреди на мен, не вреди и на колата. Приятен следобед на всички.
  • #18
    До #16 ( преди 6 месеца )
    Мухаха, от вече 14г съм на 30к интервал на смени на маслата. Става въпрос за 2 автомобила, първия навъртя близо 160к, продадох го. В момента е на 220к, мотора е неотварян и работи перфектно. Сегашния е на близо 90к и 5 г, предстои ми смяна скоро. "Експертите" и на месец може да ви съветват да сменявате маслата....това не са маслата отпреди 30г, моторите и компонентите също...
fallback
Последни