fallback

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?

Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.

Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.

Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.

fallback
  • #67
    До 66 ( преди 4 месеца )
    Дизел значи е карана повече междуградско. Затова се гледат часовете работа а не километрите. Градско 8 хиляди километра двигателя е работил по дълго и по често е палел отколкото 15к км карани само по магистрала. Така че не уеднаквявай нещата,
  • #66
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Само да попитам - ако колата ми е чисто нова и имам подземен гараж в къщи и в офиса пак ли трябва да сменям маслото на 7-8000 х км или може да изкара 25-30х км. Питам защото последната ми кола я карах 8 години и сменях на 30х км. Продадох я на 160х км при проверки в два различни сервиза не откриха никакви проблеми. Даже се радваха че проверяват такава кола. Абсолютно никога не съм доливал масло или антифриз говорим за 2.0 тди 177 кс.
  • #65
    анонимен ( преди 6 месеца )
    В мануала на японците пише "замяна на всеки 7500 км на масло и филтър или на 6 месеца, което настъпи първо!
  • #64
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Сменяй на 10к или веднъж на 2 години благодари ми после.
  • #63
    motofen ( преди 6 месеца )
    Невероятно, за един и същ модел автомобили, производство в една година, с една и съка скоростна кутия, вид и обем на двигател - единият по указания производител сменя масла на 20 000 км., а другият на немислимите 30 000. "Защо така?", питаш тези в оторизираният сервиз? Вдигат рамене...
  • #62
    motofen ( преди 6 месеца )
    На гърбът на самто масло има един дълъг код, много дълъг - букви, цифри. Когато този код се наложи където трябва се отваря прозорец, в който може да се види производителя на маслото какъв пробег указва - от минимален до максимален. Невероятно, но разминаването с това, което указва производителя на автомобили, който е поръчал специално това масло, за няколко свои модела, е фрапиращо, в моят случай - разликата е между 5 000 и 10 000.
  • #61
    Габдулла ( преди 7 месеца )
    Има един много точен признак, че маслото е за смяна. За смяна е, когато моторът започне да го яде. Така ще разбереш и въпросното масло дали е за този мотор. При всички положения е по-добре да го смениш навреме. Иначе започва коледуване на буталата, нагар по клапаните и моторът бавно умира.
  • #60
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ако карате повече градско на 7000км, ако повече извънградско 10000км, ако карате спортен двигател и директно впръскване - 5000-7000км, лонг лайф майф 15-30000 са вредни
  • #59
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Когато някой знае че ще кара даден автомобил две-три години - смяната на маслото става опционална и спорадична :) Не всичси мислят че ще векуват със сегашните си автомобили. Това че ако не смениш на 10000 ами на 30000км масло ще ремонтираш двигател са пълни глупости.
  • #58
    Мой ( преди 7 месеца )
    "...смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя."Вече и това не пишат?Даже и марката на маслото, количество и други.
fallback
Последни