fallback

Експерт: Смяната на маслото на 15 000 км е маркетингов ход на производителя

Подобен пробег е възможен само в идеални условия, категоричен е инженер от GM

Повечето шофьори, като правило, се придържат към препоръките на производителите на автомобили и сменят двигателното масло стриктно след определения период от време или пробег. Има обаче и такива, които не изчакват достигането на препоръчаните 15 000 км и сменят маслото много по-рано, често на около половината. Кой е прав в тази ситуация?

Отговор на въпроса се опитва да даде бивш инженер на GM, според когото голяма част от шофьорите изпадат в двете крайности - или сменят маслото прекалено рано или твърде късно. В първия случай това вреди единствено на портфейла на собственика на автомобила, а във втория той си играе с огъня, тъй като рискува отлагането да се превърне в кошмар, тъй като може да причини повреди по двигателя. И тяхното отстраняване ще бъде в пъти по-скъпо от една смяна на масло.

Според експерта, независимо от марката на автомобилния производител, интервалът за смяна на маслото от 15 000 не е нищо друго, освен маркетингов трик. При нов автомобил, закупен от официален дилър, изчисления на производителя и на търговците са направени върху непрекъсната работа на двигателя. Затова и много шофьори предпочитат да достигнат максималния допустим лимит и след това да „спечелят“ още няколко хиляди километра, преди да посетят сервиза за обслужване.

Някои автомобилни производители оборудват превозните си средства със системи за следене на оставащия живот на двигателното масло, наричани още „броячи на живота на маслото“. При автомобилите на General Motors тази система не брои само километрите между смените на маслото. Това е усъвършенстван калкулатор, който може точно да определи износването на маслото и понякога да предложи смяна дори много по-рано от очакваното.

Работата на този калкулатор се основава на общия пробег на автомобила от последното нулиране, „студения“ пробег на автомобила (пробегът, който автомобилът е натрупал преди завършването на цикъла на загряване), броя на отварянията на пълната газ или колко пъти стрелката на оборотомера влиза в червената зона, колко стартирания има при критично ниски температури навън, както и колко кратки пътувания (до 8 км) е направил.

Той отчита и „загряването на двигателя“, като това е не само постигането на определена температура, но и завършването на цикъла на подаване на обогатената смес към горивните камери. Именно богатата смес се отразява негативно на свойствата на петрола, включително на тези, присъщи на неговия ресурс.

Към този калкулатор, според инженера на GM, се добавя и дневен брояч: „Ако погледнете разпоредбите за смяна на маслото на производителите на автомобили в ръководствата за потребителя, ще забележите, че в допълнение към интервала (който е фиксиран или базиран на броячът „живот на маслото“), има и изискване за смяна на маслото по време - например веднъж годишно, независимо от пробега. Ако калкулаторът за „живот на маслото“ не е събрал достатъчно „консумиращи“ фактори, тогава след една година собственикът на автомобила може да види съобщение за необходимостта от подмяна, дори ако колата не е достигнала половината от сервизния интервал.

Експертът допълва, че цифрата от 15 000 км е силно надценена, тъй като тя може да бъде постигната само в идеални условия, без това да се отрази на качеството на маслото. Тези условия включват „топли“ стартирания на двигателя в отопляем гараж през зимата или в топли страни, плавни пътувания, без да стоите в задръствания и равномерно движение по магистрали. В такива случаи производителят се застрахова и в правилата за поддръжка предписва необходимостта от смяна или според брояча на „живота на маслото“, или при достигане на определен пробег, или след една година, което от двете настъпи първо.

С оглед на всичко това експертът препоръчва смяната на маслото да се прави така, както е посочено в ръководството за употреба на автомобила, съставена от производителя. Освен това, ако автомобилът може да изчисли живота на маслото в двигателя, трябва да се следят съобщенията от информационния център до водача. Уведомленията на цифровите измервателни уреди имат няколко етапа - например при баланс от 10% автомобилът съобщава, че скоро ще се наложи смяна на маслото, при 5% същото съобщение светва на дисплея многократно в рамките на един цикъл на запалване, и при 0% показва съобщение за необходимост от смяна на маслото.

„Много от механиците в сервизите препоръчват смяната на маслото да се извършва на 10 000 км, независимо от стила на шофиране", обобщава бившият инженер на GM.

fallback
  • #37
    анонимен ( преди 6 месеца )
    за по сигурно ходиш в сервиза оставяш я какво сменят какво не вземаш я после в сервиз на приятел и процедурата на ново иначе не си сигурен какво е правено по авномобила ти и най вече гледаш допуска на маслото да отговаря на стила на каране и вземаш сериозни масла които са от първични нефтопродукти
  • #36
    Питащ потребител ( преди 6 месеца )
    На 2000 км е наистина колата.Нова Дачия. Още е кафяво маслото на пробката.Но така или иначе гаранционно трябвало да ми сменят филтър и масло. Та мисълта ми беше дали е редно да се сменя при оставащи 27000 км?
  • #35
    КондЮ ( преди 6 месеца )
    ако искаш сигурна кола сменяш всичко навреме, ако си скръндза си купуваш кола с много екстри на РЕАЛНИ километри. многото екстри са да има с какво да си играеш докато дойде пътната помощ
  • #34
    до 29 ( преди 6 месеца )
    ти маслото като смениш при офиЦиалНИя сервиз вътре ли стоиш и виждаш, колко масло изсмукват през щеката или го точат през датчик за нивото на маслото? и после като ти изкарат колата вдигаш капака вадиш щеката "близваш" го помирисваш и тогава ли плащаш А? ако масления филтър те такъв че развиваш корпуса и сменяш елемента вътре какво ще разбереш? такива заблудени като теб най ги харесват в сервизите...
  • #33
    Пропов ( преди 6 месеца )
    Абе пичове, вие си карата колите по мнооого години и сменяте на 30хил. и казвате че всичко е ок. Също палите и давате газ на студен мотор, щото е ок. Години наред е ок. Ама гледали ли сте вътре в мотора колко е ок. То и на един пушач не му личи отвън, ама като му дадете повечко зор и ще вдигне кръвно, може и да колабира. Аз съм пушач, знам какво е. Същото е и с техниката. Не насилвайте техниката и късмета си.
  • #32
    Пропов ( преди 6 месеца )
    Вечната тема за смяната на маслото. Скръндзите казват 30 хил. щото така пишело някъде. Всички, който разбират от техника и имат отношение към автомобилите казват 10хил. Тия 30 хил. идват от желанието на производителя да рекалмира ниски разходи за потдръжка ,докато колата е в гаранция, после не му пука. Ако една марка предложи смяна на 30 хил, скъндзата ще си купи такава кола, щото ще спести няколко стотин евро за няколко години. И понеже скръндзите са много, марките почват да им угаждат.
  • #31
    До 26 ( преди 6 месеца )
    И какви тестове има бол? Караш една кола основно селско, от вас до хоримага, да те видят съселяните, че имаш кола, по запрашени пътища, на къси разстояния, основно студен двигател, ама 20 пъти по 10км на ден, да се хвалиш.И караш 200км на ден по магистрала. На коя кола маслото ще замине първо? И как производителя да знае ти на село за хвалене ли ще си ползваш колата, или на магистрала за работа. Затова се залага интервал покриващ всички хипотези, а не да те лъжат.Не съди хората по себе си
  • #30
    До Питащ потребител ( преди 6 месеца )
    Да беше дошъл да питаш дали да си купиш чисто нова кола, като минаваш само по 2000км. Ако си си купил де. По скоро се мъчиш да се правиш на остроумен, но не ти се получава! Като ти е чисто нова колата, правиш това което ти пише в сервизната книга, за да ти важи гаранцията. Ако пише смяна само на километри, сменяш на километри. Ако пише смяна на километри или времеви интервал, се сменя при което настъпи първо.
  • #29
    До 28 ( преди 6 месеца )
    Личи си колко си ползвал и обслужвал кола в гаранция!За какво ми е да маркирам нещо, то си личиииии! Не можеш да познаеш на щеката току що сменено масло и старо ли????? То цвета, миризмата са му други бе мой! Въздушен филтър нов и на 10 000км не можеш да познаеш без да са маркирани ли. Ами тебе и вързано куче ще те ухапе бе пич. Маркирай си на воля
  • #28
    до 27 ( преди 6 месеца )
    купил си нова кола... маслото ти е на повече от година 1 година при теб и малко от завода докато я купиш... купи си един UV маркер и фенече около 20 кинта маркирай си филъра пробката ако имаш къде да я вдигнеш маркирай там каквото искат да ти сменят и после виж с UV Фенечето как са ти взели парите и не са сменили дори филтъра... маслото може и част да сменят... важното е да плащаш докато има гаранция
fallback
Последни