"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
F1 от 1990 бе първият McLaren, проектиран изцяло за пътя, а не за състезания. И имаше най-големия двигател, монтиран в автомобил на марката и до ден-днешен. Създаден от BMW, този агрегат имаше някои сходства с по-стария V12 на баварците, но всъщност се отличаваше от него в почти всички важни компоненти. С 6064 куб. См обем, това беше и най-големият автомобилен двигател, който BMW бе произвеждала до онзи момент. Оттогава го е надминал само един агрегат, за който ще стане дума след малко.