Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
През миналата година BMW бе най-печелившата автомобилна компания на планетата, но това се дължеше отчасти и на еднократните ефекти от преструктурирането на китайския джойнт-венчър с Brilliance. Сега такъв ефект няма, дори напротив - печалбата е намалена покрай най-големите инвестиции в развойна дейност в историята на BMW покрай бъдещите Neue Klasse и новия завод в Дебрецен. Но въпреки това резултатите на баварците са впечатляващи - 155.5 милиарда евро приходи (+9%), 17.1 млрд. евро оперативна печалба и 12.16 милиарда нетна печалба (като имаме предвид, че през 2019, последната предкризисна година, тя бе само 5 млрд. евро).
Компанията отчита 17.7 евро доходност на обикновена акция, и ще изплати по 6 евро дивидент.
През 2023 BMW е продала рекордните 2.554 млн. автомобила, като 14.7% от тях са били електрически.