Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Умението на Карлос Тавареш, шефа на Stellantis, да печели пари е пословично, и 2023 е поредното потвърждение. През миналата година групата, създадена от сливането на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, е постигнала 189.5 милиарда евро приходи, и 18.6 милиарда нетна печалба (при 16.8 млрд. година по-рано). Доходността на акция е 5.98 евро, ще бъде разпределен дивидент от 1.55 евро на акция.
Групата е продала 6.2 милиона автомобила през годината, от които 2.7 милиона в Европа, 1.8 милиона в Северна Америка, 0.9 милиона в Южна Америка, 0.6 милиона в Близкия изток и Африка. Единствено Китай и Югоизточна Азия остават слаби пазари за Stellantis, с едва около 200,000 пласирани автомобила там.