Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
В продължение на седем десетилетия GM беше най-големият автомобилен производител в света. В последните години доброволно се отказа от това, орязвайки безмилостно недотам печелившите си поделения. Но поне ефектът върху печалбите е видим: 172 милиарда долара оборот за 2023, 12.4 милиарда оперативна печалба и 10.1 милиарда нетна печалба (9.35 млрд. евро). Компанията се радва на 7.2% марж на печалбата, и е постигнала 7.32 долара доходност на акция.
През миналата година американският гигант е пласирал 3.77 милиона автомобила, като над 3.1 милиона от тях се падат на северноамериканския пазар.