Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Китайският гигант, който е държавна собственост, отчете сериозен спад в продажбите на конвенционалните си модели през 2023, макар че върховата му електрическа марка Voyah, която вече се предлага и в България, е реализирала цели 159% ръст. Общите приходи са 99 милиарда юана, но нетният финансов резултат е загуба от 3.99 милиарда юана, или около половин милиард евро. Но компанията има кеш резерви от над 100 милиарда юана, така че в годишния отчет ръководството изрази увереност, че това е само междинен резултат от реорганизацията на гиганта.