IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eлектрическа кола или ДВГ? Цената винаги прави разликата!

Докато има разминаване по този показател, автомобилите на ток ще продължат да играят второстепенна роля

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ) към електрически превозни средства (BEV) крие сериозни предизвикателства. Натискът, упражняван от властите в различни държави за приемане на по-малко замърсяващи задвижвания, опитите на Китай да играят водеща роля на този пазар и растежът на Tesla увеличиха търсенето на тези автомобили в световен мащаб, посочва в анализ агенция JATO Dynamics.


електромобили


Предварителните данни за 2023 г. показват общо 9,8 милиона чисто електрически леки превозни средства, продадени по целия свят, което представлява 11% от глобалните продажби на леки превозни средства. Всичко това е положително, стига да не се гледат цените, тъй като именно те се оказват най-голямата пречка пред автомобилите с нулеви вредни емисии.

Според проучване, проведено от JATO Dynamics през октомври 2023 г., средната цена на електрически автомобил в САЩ е с 35% по-висока от тази на бензинов автомобил. В Европа тази разлика е още по-голяма - 39%, докато в Китай положението е точно обратното - средната цена на електрическа кола е с 27% по-ниска от тази на бензинов автомобил.


електромобили срещу ДВГ


Всичко това кара експертите да са категорични, че BEV ще продължат да играят по-малка роля, поне в Европа и Северна Америка. Голямата ценова разлика се превръща в основен проблем, когато един и същи клиент трябва да избира между електрически, бензинов или дизелов двигател в рамките на една и съща марка. И докато Tesla, Lucid, Polestar, NIO, Xpeng и много други започнаха като марки за чисто електрически автомобили, традиционните производителите срещат сериозни предизвикателства, като те са свързани както с разработката и производството, така и с организацията на продажбите.

Ето защо на пазара все още има огромна гама от бензинови автомобили, предлагани редом с широко рекламираните електрически автомобили. Въпреки че всички производители се стремят да произвеждат и продават само електрически превозни средства през следващите 10 до 20 години, настоящата реалност е, че автомобилите с ДВГ представляват около 80% от продажбите (включително меки хибриди и пълни хибриди).

В същото време електромобилите се борят да се наложат, като трябва да се справят и с конкуренцията на своите колеги с ДВГ. И често това се оказва почти невъзможно, като примерите за това са много:

Volkswagen ID.3 срещу Volkswagen Golf


електромобили срещу ДВГ


Въпреки че сегашното поколение на Golf вече не оглавява класациите по продажби в Европа, електрическият му аналог - ID.3, не доминира на континента със значителни обеми. Това важи както за Европа, така и за Китай. В Германия популярният класически Golf струва средно със 17% по-малко от ID.3, чийто дизайн също е по-противоречив.

Ford F-150 срещу Ford F-150 Lightning


електромобили срещу ДВГ


Защо да изберете електрическата версия на този пикап, ако средната му цена на дребно в САЩ е с 41% по-висока от тази на същото превозно средство, задвижвано от двигател с вътрешно горене? В тези случаи потребителят търси предимно товароносимостта и вътрешния комфорт, а не начина на задвижване на автомобила.

Fiat 500e срещу Fiat 500


електромобили срещу ДВГ


Въпреки че първият използва изцяло нова платформа от 2020 г., а вторият е на пазара от 2007 г., те са почти една и съща кола по отношение на вътрешно пространство и управление в града. В Италия обаче средната цена на електрическия 500 е два пъти по-висока от тази на 500 с ДВГ. Така че отново възниква въпросът: дали тези, които купуват градска кола, наистина търсят „чиста“ мобилност или просто лесно решение?

Mercedes EQA срещу Mercedes-Benz GLA и BMW iX1 срещу BMW X1


електромобили срещу ДВГ

Въпреки че разликата е по-малка в по-високите сегменти, тя все още съществува. В случая на Mercedes електрическата версия е с 9% по-скъпа от версията ДВГ (с изключение на AMG-версиите), а в случая на BMW iX1 струва средно с 11% повече от X1.

Renault Megane срещу Renault Megane E-Tech


електромобили срещу ДВГ


Разликата в цената между двата модела на френския производител е над 20% в полза на електрическия хечбек, което също оказва влияние върху продажбите.

0 от 500
  • #13
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Те германците вече взеха да бият отбой на електричките с батерии и да говорят за водород. Вероятно е още по-голяма простотия. Теслата като се запали имаш 10 секунди да избягаш, ако не те заключи вътре, че огънят да не излезе навън да отрови природата, а водородът ще те мята направо в космоса. Дано на европейските избори ги изметат тия германски ***.
  • #12
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Мун_чо митичен,не се интересувам от баничарки,по скоро от Тойота хибрид втора употреба.
  • #11
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 12 ( преди 2 месеца )
    Нали се сещаш че от mercedes или която и да е друга фирма вече нищо не зависи А от техните клиенти, които могат да си купят китайски електромобил или Tesla, ако любимата им марка не им предлага това което желаят на цена която искат или могат да платят. И докато другите вдигат цените на тока, ще ни информираш ли как се движат цените на тока на зарядните станции на Тесла или въпросът не е политкоректен за да му отговориш?
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Доживяхме Голф 80к лева, тези в гейропата съвсем са изтрещели, изобщо да се закриват тези алчни спекуланти който може да прави коли които си заслужават парите ще остане, останалите фалит.
  • #9
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    При среден пробег от 13 000 км годишно което включва и хора които изминават по 100 хиляди километра на година, означава че по-голямата част от шофьорите изминават под 1 000 км на месец и то не всеки месец, ако извадим и ходенето на море и ски. Тоест дори да няма къде да зареждаш ежедневно, ще трябва да отделяш по 10 минути на седмица за зареждане и да висиш до колонката както сега се виси на бензиностанция, вместо бавното 9-часово зареждане на автомобила , което ти отнема 10 секунди на ден
  • #8
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    9-ти... електрификацията няма да я бъде (скоро). Вчера и МБ обяви, че се връща към ДВГ. А и няма как да я бъде, като от 1.04 в Германия дигат с едни 20% цените на тока.
  • #7
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До 10 ( преди 2 месеца )
    Ако на буквално всеки паркинг има зарядни станции и можеш да си заредиш автомобила докато нощува или докато работиш, смяташ ли че на 90% от шофьорите ще ги интересува колко е пробега с едно зареждане, след като всеки ден пристигат на зарядната станция със 70% заряд и си тръгват с 80%? А като тръгнат към морето или на ски им се налага да спрат веднъж за 10 минути.
  • #6
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Цената е основен, но не единствен фактор. Преход, време на зареждане (до горе)...
  • #5
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До 3 ( преди 2 месеца )
    "И двг и електрички си имат и плюсове и минуси. Въпросът е че електричките не са подходящи за всеки, а скоро няма да имаме избор и ще ни бъде наложено да сме на ток." това са пълни глупости. До 2035 година никой не може да те задължи да си купиш електромобил, нито да ти забрани да си купиш автомобил с ДВГ. След 2035 година никой не може да ти забрани да си караш автомобила с ДВГ. И точно както отложиха евро 7, така могат да отложат и забраната за 2035, ако народа вече не е минал на ток дотогава
  • #4
    6 rate up comment 4 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    "Продават се 10000 лева отстъпка и интереса пак е нулев."Ето още едно доказателство че отстъпките и субсидиите не продават електромобилите. И 20 000 лв отстъпка да направят, когато електромобила не става никой не го купува. При тези технически параметри на баничарките - 50 kW зареждане, което те връзва на зарядната за половин час на всеки 100 км, вече за стотен път ти обяснявам от четири години насам, че няма да се продават дори да са на цената на дизеловите и не ти вършат работа! ИЗЧАКАЙ!