IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eлектрическа кола или ДВГ? Цената винаги прави разликата!

Докато има разминаване по този показател, автомобилите на ток ще продължат да играят второстепенна роля

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ) към електрически превозни средства (BEV) крие сериозни предизвикателства. Натискът, упражняван от властите в различни държави за приемане на по-малко замърсяващи задвижвания, опитите на Китай да играят водеща роля на този пазар и растежът на Tesla увеличиха търсенето на тези автомобили в световен мащаб, посочва в анализ агенция JATO Dynamics.


електромобили


Предварителните данни за 2023 г. показват общо 9,8 милиона чисто електрически леки превозни средства, продадени по целия свят, което представлява 11% от глобалните продажби на леки превозни средства. Всичко това е положително, стига да не се гледат цените, тъй като именно те се оказват най-голямата пречка пред автомобилите с нулеви вредни емисии.

Според проучване, проведено от JATO Dynamics през октомври 2023 г., средната цена на електрически автомобил в САЩ е с 35% по-висока от тази на бензинов автомобил. В Европа тази разлика е още по-голяма - 39%, докато в Китай положението е точно обратното - средната цена на електрическа кола е с 27% по-ниска от тази на бензинов автомобил.


електромобили срещу ДВГ


Всичко това кара експертите да са категорични, че BEV ще продължат да играят по-малка роля, поне в Европа и Северна Америка. Голямата ценова разлика се превръща в основен проблем, когато един и същи клиент трябва да избира между електрически, бензинов или дизелов двигател в рамките на една и съща марка. И докато Tesla, Lucid, Polestar, NIO, Xpeng и много други започнаха като марки за чисто електрически автомобили, традиционните производителите срещат сериозни предизвикателства, като те са свързани както с разработката и производството, така и с организацията на продажбите.

Ето защо на пазара все още има огромна гама от бензинови автомобили, предлагани редом с широко рекламираните електрически автомобили. Въпреки че всички производители се стремят да произвеждат и продават само електрически превозни средства през следващите 10 до 20 години, настоящата реалност е, че автомобилите с ДВГ представляват около 80% от продажбите (включително меки хибриди и пълни хибриди).

В същото време електромобилите се борят да се наложат, като трябва да се справят и с конкуренцията на своите колеги с ДВГ. И често това се оказва почти невъзможно, като примерите за това са много:

Volkswagen ID.3 срещу Volkswagen Golf


електромобили срещу ДВГ


Въпреки че сегашното поколение на Golf вече не оглавява класациите по продажби в Европа, електрическият му аналог - ID.3, не доминира на континента със значителни обеми. Това важи както за Европа, така и за Китай. В Германия популярният класически Golf струва средно със 17% по-малко от ID.3, чийто дизайн също е по-противоречив.

Ford F-150 срещу Ford F-150 Lightning


електромобили срещу ДВГ


Защо да изберете електрическата версия на този пикап, ако средната му цена на дребно в САЩ е с 41% по-висока от тази на същото превозно средство, задвижвано от двигател с вътрешно горене? В тези случаи потребителят търси предимно товароносимостта и вътрешния комфорт, а не начина на задвижване на автомобила.

Fiat 500e срещу Fiat 500


електромобили срещу ДВГ


Въпреки че първият използва изцяло нова платформа от 2020 г., а вторият е на пазара от 2007 г., те са почти една и съща кола по отношение на вътрешно пространство и управление в града. В Италия обаче средната цена на електрическия 500 е два пъти по-висока от тази на 500 с ДВГ. Така че отново възниква въпросът: дали тези, които купуват градска кола, наистина търсят „чиста“ мобилност или просто лесно решение?

Mercedes EQA срещу Mercedes-Benz GLA и BMW iX1 срещу BMW X1


електромобили срещу ДВГ

Въпреки че разликата е по-малка в по-високите сегменти, тя все още съществува. В случая на Mercedes електрическата версия е с 9% по-скъпа от версията ДВГ (с изключение на AMG-версиите), а в случая на BMW iX1 струва средно с 11% повече от X1.

Renault Megane срещу Renault Megane E-Tech


електромобили срещу ДВГ


Разликата в цената между двата модела на френския производител е над 20% в полза на електрическия хечбек, което също оказва влияние върху продажбите.

0 от 500
  • #33
    3 rate up comment 1 rate down comment
    БайБоцимир ( преди 2 месеца )
    Аз съм фен на електричките, но ще кажа моите съображения защо се играничих само до един автомобил с пробег около 200-300 км за градски нужди.1. По-висока покупна цена2. По-ниска остатъчна стойност и възможност за продаване. Почти не се търгуват на вторичния пазар, освен ако цената не е атрактивна.3. Високо съотношение цена на автомобила/пробег. За да купя автомобил, който да има реален пробег от 300-400 км, без да мисля дали е срудено навън и с каква скорост да го карам - висока цена!
  • #32
    4 rate up comment 1 rate down comment
    БайБоцимир ( преди 2 месеца )
    Аз съм фен на електричките, но ще кажа моите съображения защо се играничих само до един автомобил с пробег около 200-300 км за градски нужди.1. По-висока покупна цена2. По-ниска остатъчна стойност и възможност за продаване. Почти не се търгуват на вторичния пазар, освен ако цената не е атрактивна.3. Високо съотношение цена на автомобила/пробег. За да купя автомобил, който да има реален пробег от 300-400 км, без да мисля дали е срудено навън и с каква скорост да го карам, трябва да платя се ...
  • #31
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Поправка ( преди 2 месеца )
    34 коментар го писах аз. Заглавието трябваше да е АБЕ турбо, но очевидно микрофона е изпуснал първите три букви, а аз не съм обърнал внимание.
  • #30
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Пак ли функционална неграмотност? Я прочети дали не съм ти написал абсолютно същото? С кое точно от написаното не си съгласен и не повтаряш освен, че си представяш как ще заредиш само за час, което мога да се обзаложа че не може да се случи, защото ще зареждаш с 50 kW само в началото а после мощността ще падне? Писал съм ти половин час на 100 км. Тоест си държа на думата отпреди три-четири години, че това е подигравка и да не го даваш за пример. Изчакай, изчакай, ИЗЧАКАЙ. Купи си ДИЗЕЛОВА!!!
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Тесльо,Рифтъра е с 50 квтч батерия и максимална мощност на зареждане 50 квт.Дори и на 250 квт зарядна пак ще зареждам с до 50 квт.Първите 30-40% от батерията ще се зареди с мощност 50 квт,после мощността на зареждане пада.Ще ми трябват повече от час,за да се зареди батерията.Докато не се изравни цената с дизела и не си оправят зареждането на батерията,не мерси ще пропусна.
  • #28
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Елинор Рузвелт: Великите умове обсъждат идеи, средните умове обсъждат събития, малките умове обсъждат хората"
  • #27
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    МитЕ,ти откога имаш топки?Да не си нещо в грешка,я *** да провериш.Електрика да си признае грешка,това звучи като виц.
  • #26
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Реално ( преди 2 месеца )
    ...да караш 3-фазна ракета не, но да цензурираш гaщи и да плюеш като сахарска камила цел ден по електричките - е това вече е пeдaлcко
  • #25
    4 rate up comment 11 rate down comment
    Реално ( преди 2 месеца )
    P100D 800 коня на 2 моста, изпреварва с мисъл, на старт ти къса веждите, няма туби, течове, консумативи, няма ремонти, харчи 2 лв/100, зарежда се за 4 секунди - 2 закачаш куплунга, 2 откачаш. Не бучи, не се тресе, не чади. Кой ти гледа графики. Мача е отдавна свирен. 21 век да наливам нафта е като да вляза в Bay Casino с дочените *** на дядо ми.
  • #24
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Интересно, мислех, че ще прочета някаква различна гледна точка, а то се мерят топки. Да ви кажа шопарите имат със сигурнист по големи топки от вашите, но акъл нямат.