„За“ и „срещу“ електрическите автомобили се превръща във вечната автомобилна тема. Този път противниците им получиха още един аргумент – сложността при ремонт на батериите след инцидент.
В много случаи няма начин да бъдат поправени, а застрахователните компании търпят огромни щети. Те са принудени да изплащат обезщетения дори за батерии с минимален пробег. Това води до скъпи премии по полиците и съответно удря по джоба на шофьорите.
Матю Ейвъри, директор в компанията за изследване на автомобилния риск Thatcham Research, разкрива проблема пред Reuters. Той е категоричен, че ситуацията е критична и решението не търпи отлагане, тъй като в момента електрическият автомобил не е много устойчив по отношения на батерията дори при дребна катастрофа. В същото време цените на новите батерии са в порядъка на десетки хиляди евро и прави замяната им икономически необоснована.
Допълнителен проблем е рециклирането им в много страни, което става твърде бавно. Това е предпоставка за пожари, има и сериозен риск от замърсяване. Хубавото е, че някои компании като Ford и GM вече работят усилено по проблема, така че ремонтът на батериите да става по-лесен. Но мнозина други нехаят. Крещящ пример в това отношение е Tesla, която, според Reuters, монтира напълно невъзможна за ремонт батерия на произвеждания в Тексас Model Y, например. При нея клетките са залепени заедно като част от автомобила. Те не могат лесно да бъдат дори отстранени лесно, да не говорим за заменени.
Кристоф Лаутервасер, управляващ директор на Allianz Center for Technology, изчислява, че броят на случаите на непоправими батерии вероятно ще се увеличава. Причината е елементарна - повечето производители не позволяват достъп до данните за тях. Оттам става невъзможна диагностиката на клетките дори в случай на незначителни щети. И няма каквато и да е гаранция за застрахователите.
„Всичко това води до противоречие на смисъла от електрически коли, защото производството на батерии отделя много повече CO2 от замърсяването при традиционните модели. Електромобилите трябва да изминат хиляди километри преди да компенсират тези допълнителни емисии. Ако изхвърлите колата на ранен етап, губите почти всяко предимство по отношение на емисиите на CO2", обяснява Лаутервасер.