Платените абонаменти отдавна са се превърнали в неразделна част от живота на потребителите на различни джаджи, гледане на филми, слушане на аудиокниги и игра на компютърни игри, те все още е сравнително ново явление в автомобилната индустрия. Но също представляват и обещаващ източник на доходи за автомобилните гиганти, които получават пари от собственика, дори след като той закупи колата.
Идеята на подобен абонамент е възможността да се добавят някои функции в автомобила срещу отделна периодична такса. Така собственикът няма нужда да плаща нещо, което не използва - например отопление на седалките през лятото.
Оказва се обаче, че мненията на самите производители за подобно отношение към клиентите се различават. В интервю за Top Gear софтуерният директор на Mercedes-Benz - Магнус Остберг, не пропусна да упрекне конкурентите от BMW, че се опитват да продават опции като отопляеми седалки или адаптивен круиз-контрол с абонамент.
Остберг беше категоричен, че неговата компания има различен подход по този въпрос. Философията на Mercedes е, че абонаментите трябва да предоставят на потребителите някакво изключително изживяване. Както и че производители не трябва да бъдат дребнави и да пестят от всичко.
„Клиентите на Mercedes-Benz, разбира се, също ще трябва да си закупят абонаменти, но те не трябва да се тревожат за малките неща. Те не са това, което търсят", категоричен е софтуерният директор на производителя от Щутгарт.
Всъщност, критиките срещу BMW за предлагането на такива опции започнаха още през лятото на 2022 г. Тогава беше въведена месечна такса за отопляеми седалки и други функции. Те също така се предлагат за година, за три години или за целия период за собственост на автомобила.
Идеята на баварския производител обаче не беше посрещната радушно от собствениците си и абонаментът за отопляеми седалки беше прекратен малко по-късно. BMW продължи да предлага подобни услуги за други функции. В зависимост от пазара клиентите могат да получат срещу допълнително заплащане адаптивна оптика, адаптивен круиз-контрол, дистанционно управление на прозорците и люка, безжичен интерфейс Apple CarPlay, звук на спортен рев на двигателя през високоговорителите на аудиосистемата и т.н.
Mercedes-Benz от своя страна още през 2021 г. предложи на клиентите разширени възможности на напълно контролираното шаси на модела EQS срещу допълнително заплащане. По подразбиране задните колела на електрическия лифтбек могат да се въртят само на 4,5 градуса, но за тези, които са готови да платят 575 на година, те ще се въртят на 10 градуса, като по този начин намаляват радиуса на завиване на автомобила до 10,9 метра.
Въпреки многото критики автомобилните производители не бързат да се откажат от платените абонаменти. Според оценките на Stellantis до 2026 г. концернът ще може да печели около 4 милиарда евро годишно от допълнително платени опции в своите автомобили. А до края на десетилетието тази цифра ще нарасне до 20 милиарда евро годишно.