IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какъв пробег на автомобила се смята за критичен?

Мнозина мислят, че след определено число колата е за смяна - но грешат

Мнозина шофьори считат, че трябва да сменят колата, когато на километража се появи определено шестцифрено число. И едва ли не смятат, че буквално след няколко километра автомобилът ще се превърне в купчина ръжда. За това е помогнал и маркетингът на автомобилните производители, който е изградил една тънка граница между „надежден автомобил“ и „кола, която трябва да се смени възможно най-скоро“.


пробег


Това помага за превръщането на митовете в реалност. И хората вярват, като предприемат действия за раздяла с автомобила си. Във всяка приказка обаче има частица истина. И така – какъв е критичният пробег на една кола? Отговор на въпроса дават експертите от интернет-изданието Quto.

Какво казват производителите?

Първо, трябва да се уточни, кога една нова кола става употребявана. Законно, когато в графата „собственик“ се появи първото име. Практически – когато излезе от шоурума. Тогава тя губи част, при това немалка, от стойността си и престава да бъде нова. В същото време обаче, дори в Европа, много от колите са на двуцифрена възраст и продължават да се карат, което означава, че 10-15 години не означава „смъртна присъда“.

От друга страна, петгодишната гаранция, както и договорът за кредит с подобна продължителност, подсказват, че след изтичането на този период започват да се появяват проблеми. Нищо, че за това време един автомобил може да не е изминал дори 50 000 км. Според легендите, това е направено, за да не се плаща допълнително за ремонт, но всъщност не е ясно защо срокът е точно този, а не по-малък или по-голям. И е доказателство за тънката граница между PR и маркетинга, която могат да усетят само много опитни и винаги високо платени специалисти.


Mercedes-Benz шоурум


Ако идеологията обаче настрана, какво показва практиката? Колко километра всъщност трябва да измине една кола, преди окончателно и безвъзвратно да се превърне в недвижима собственост? В законодателството няма такива ограничения. Но в главите на хората определено те съществуват.

Какво смятат шофьорите?

Мнозина смятат, че 100 000 км са причина да се мисли за продажба на колата. За други 200 000 км е червената линия, след която изпада целият хардуер от колата, от нея започва да изтича масло и тя харчи повече бензин. Други са готови да обсъждат четвърт милион километра, след което колата ще изисква чудовищни инвестиции, които биха били много по-разумни да се направят чрез закупуване на нова. Кой всъщност е прав? Опитът показва, че никой.


ремонт


Една кола не може да се оцени нито по пробега, който, честно казано, може да се върне, нито по броя на собствениците, нито по възрастта. Автомобилът е сложен, многокомпонентен механизъм, който трябва да бъде оценен в детайли.

Каросерия

Теоретично рамката на автомобила, неговите поддържащи елементи са безсмъртни. Но само на теория - разбитите пътища, реагентите и корозията вършат работата си правилно, а многобройните пътно-транспортни произшествия, последвани от импровизирана реставрация, помагат допълнително. Разклащането кара заварените точки да се разпадат, а ударите причиняват напукване на желязото. Ръждата завършва процеса.


ръжда


В резултат на това дори десетгодишна кола с безпроблемна каросерия е доста трудна за намиране, а ако е на 15 години, посещението в сервиз е задължителна, особено ако автомобилът е използван основно в голям град. Да, има изключения, но те само потвърждават общото правило.

Факт е, че опазването на каросерията е от основна важност за дълголетието на един автомобил. Затова е важно да се разбере при какъв пробег „умира“ тя. Всичко зависи от собственика, от неговите действия и от пътищата, по които е карана колата. След около 400 000-450 000 км тя вече е понесла всички удари на съдбата и може да се каже, че е остаряла. А това няма как да бъде предотвратено.

Двигател

За разлика от купето, състоянието на двигателя зависи много от пробега. И тази зависимост расте експоненциално, ако двигателят не се обслужва качествено и на точните интервали. Номерът е, че двигателят с вътрешно горене е набор от части, които се търкат една в друга и периодично се движат с много високи скорости. Ако няма смазване, започват проблеми. Въпреки това, дори и с най-добрите масла, всеки двигател постепенно се износва. При някои мотори дори това става не постепенно, а много бързо.


Mercedes 240D, рекорден пробег


Вече няма да намерите пробег от един милион (и повече) дори при товарни превозни средства, при които някога този показател беше нещо нормално. В същото време под капака на лека кола двигател на 250 000-300 000 км се счита за „приключил“. Да не говорим, че има някои „уникати“ в това отношение, които излизат от строя преди да са достигнали 100 000 км (1,2-литровият на VW, например).

Това винаги е било така - Mercedes е известен със своите стари двигатели, които уверено преминаваха седемцифрената граница, в Япония също има много такива двигатели - както Mitsubishi, така и Toyota. Легендата на Mitsubishi – 2,0-литровият 4G63 и „братята“ му с индекс 64 лесно изкарваха половин милион километра, след което се ремонтираха и изкарваха още 300 000. Да не говорим за най-важния (и вероятно най-добрия) японски мотор за всички времена – JZ на Toyota, чийто ресурсът изглеждаше неограничен.


Toyota Tundra, рекорден пробег


Основното нещо, което трябва да знаете за двигателя, е къде е бил използван. Градските километри в задръстванията не са сравними с километрите по магистралите. Ако една кола е изминала 300 000 км по магистрали, тогава в града същият резултат по отношение на потреблението на ресурси е сравним със 100 000 км.

Скоростна кутия

Колко изкарва скоростната кутия зависи от шофьора. И от теглото на „тухлата“ на левия педал, и от навременната смяна на маслото, и от качеството на същото масло. Между другото, съотношението магистрала/град също е много актуално - автоматичната скоростна кутия на улицата изпитва нечовешки натоварвания, редовно прегрява, дори ако е оборудвана с отделен радиатор за охлаждане, и живее в режим „тежки условия на работа“.

Нормалният експлоатационен живот на автоматичната скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент е 250 000 км. След това започва неконтролирано износване, което един ден ще доведе кутията до състояние „невъзможно за ремонт“. Разбира се, говорим за смесен режим на работа. В града цифрата ще бъде по-ниска – при Toyota Camry, използвана в тези условия, например, ремонтът се налага на около 150 000 км. Вторият е на около 250 000, а трети не е възможен.


скоростна кутия


При CVT (безстепенна трансмисия), е по-сложно – тя издържа до 150 000 км, след което нещата може да тръгнат на зле. Познати са случаи, при които Jatco CVT излиза от строя на 100 000 км, но има и автомобили, например Mitsubishi Outlander, които се карат извън града и ремонтът се налага чак на 450 000 км. Вариаторът е много зависим от поведението на шофьора и броя на светофарите на ден.

И въпреки това, все още се срещат обяви на автомобили, които явно не са в най-доброто си състояние, но се използват всекидневно. Сред тях има такива над 700 000 км, като двигателят и скоростната кутия все още не са ремонтирани основно. Тоест, без намеса те може и да изкарат милион километра.


0 от 500
  • #31
    2 rate up comment 0 rate down comment
    От село ( преди 1 месец )
    Има два вида коли - в изправност и в неизправност! Каква е вашата зависи от самите вас!!!
  • #30
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Хахохи ( преди 1 месец )
    Имам Мазда 3 1.6 бензин 2008г. на 350 000км, аз я купих 2017 на 299 000 от 1 собственик и сервизирана само във Форд. По нищо не и личат км и е в прилично състояние. Сега карам чисто нова 1.0 турбо кола, имам гаранция 5г. и 150 000км, няма да е при.мен след 10г., но дано изкара поне 200к
  • #29
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Хм ( преди 1 месец )
    1.4 HDI, 350 000+. Мърка като коте. Кара се основно градско, без някакъв осезаем тормоз (1.4 колко пък да го тормозиш).Гледам някакви каталясват на 250 К и било нормално...
  • #28
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нисана ми е дизел 375 Хил км, без да е пипано нищо по двигателя. Кракът ми е доста тежък
  • #27
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Propov ( преди 1 месец )
    Колкото по нова е колата ( не по производство на конкретната бройка, а по първоначално пускане на модела на пазара) , толкова по къс и е живота. Тия Евро ХХ стандарти бъркат в здравето на двигателите и кутиите. Здрави коли се правеха преди Евро 3 или 4, абе до 2010г. Аз също съм убеден, щото много съм се ровил, че от към 2000г. производителите си задават един ресурс от макс. 200 хил. км. и после божа работа.
  • #26
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 21 - Имал си късмета, да не ти се налага, да пътуваш много. Аз нямах. 60000 км на година не ми мърдаха.
  • #25
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Гаранцията все пак не покрива всичко, има описани елементи, които не се покриват, и при Тойота и при друго. Но все пак 15 г. е мноого ггаранция, безаварийни км!
  • #24
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тойотата ми има 15 г. гаранция и 250 000 км, което настъпи първо. Гаранцията е пълна за целият автомобил дори и за батерията на хибридната система. Единственото условие е да бъде поддържана колата в оторизиран сервиз на марката. Няма допълнително плащане, няма нищо. 15 г., пълно спокойствие, че каквото и да се случи ще бъде покрито от производителя. Какво му трябва повече на човек...
  • #23
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Никола ( преди 1 месец )
    Когато се обяви за Ретро -тогава е староКъсмета е най важен
  • #22
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    M112 на Мерцедес уникален мотор. Хората дето не искат да си барат по колата карат лизингови. Но това са повечето служебни коли.