IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво е да караш водородна кола: тестваме новото BMW iX5 Hydrogen

Зареждането отнема 3 минути, мощността е 401 коня, а единственият отпаден продукт - питейна вода

Това, което виждате, може и да ви изглежда като най-обикновено BMW X5. Но всъщност това е сбъдната мечта за всички онези, които биха искали да направят нещо срещу глобалното затопляне, но също така искат да запазят под някаква форма свободата и удоволствието, което в последния век ни даваше двигателят с вътрешно горене.
  
 
Видео от теста на BMW iX5 Hydrogen: 

Можете да видите видеото и на канала ни в YouTube
   
     
Колата в това видео има нулеви вредни емисии. Но в същото време няма гигантска батерия, не се нуждае от десетки килограми литий, кобалт и никел, и не тежи колкото индийски слон, какъвто е случаят с повечето електромобили в наши дни. Обяснението: тази кола се задвижва от водород.
  
  
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
Името й е iX5 Hydrogen, и под предния й капак има не не двигател с вътрешно горене, а водородна горивна клетка. В пода са вградени два резервоара за водород под налягане. Отзад има литиево-йонна батерия, която подава мощност към колелата, но тя е несравнимо по-малка от батериите на електромобилите.

Истината е обаче, че ако изключим надписите и сините елементи в интериора, нищо не подсказва, че това не е обикновено Х5, а първият европейски сериен автомобил с горивна клетка.
  
  
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
   
Защо ни е нужен водород в транспорта? Доскоро доминиращата идея за бъдещето бе двигателите с вътрешно горене да се заменят от електромобили с батерии. Но напоследък става все по-ясно, че това решение, подходящо за малките лични автомобили в големите градове, не е напълно подходящо за дълги пътувания, за по-големи автомобили и за товарния транспорт.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
   
За да мине на електричество, един голям камион трябва да има батерия с тегло един или дори два тона. Дори да оставим настрана въпросите за цената и за времето за зареждане, остава друг незаобиколим проблем: откъде ще се намерят толкова ресурси. През 2022 електромобилите бяха едва около 14% от целия световен пазар на леки автомобили - и дори при толкова нисък процент търсенето за ключови суровини като литий, никел и кобалт тласна цените им към небето. Подмяната на целия европейски товарен транспорт с електрически ще изисква повече от тези суровини, отколкото в момента се добиват в глобален мащаб.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
   
    
Водородните горивни клетки изглеждат разумна алтернатива. При тях батерията е много по-малка - приблизително 5% от тази в обикновените електромобили. И съответно нуждата от суровини като литий и никел е двайсетина пъти по-ниска.
  
  
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
В горивната клетка постъпва водород от резервоара, който с помощта на катализатор се разделя на електрони и протони. Електроните се насочват по външна верига, създавайки електрически ток. Протоните преминават през специалната мембрана и се свързват с кислорода от въздуха, при което се получава топлина и единственият отпаден продукт - чиста вода.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
     
Разбира се, самата водородна горивна клетка се нуждае от определени материали - например платина като катализатор, добра новина за страни като ЮАР или Зимбабве. Платина е нужна и за електролайзера, който ще произвежда самия водород. Но и в двата случая тя може лесно и ефективно да се рециклира.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
Но най-голямата полза от водорода е, че той може да спаси ненужната енергия от фотоволтаици, ветрогенератори и други възобновяеми източници. Голяма част от електричеството, което соларните централи произвеждат по пладне, или вятърните генератори нощем, остава неизползвано. Можем да го превръщаме във водород, да го транспортираме по съществуващите газопроводи за природен газ и да го превръщаме обратно в електричество, когато и където е нужно. Загубите в този процес са големи - 50 и дори повече процента. Но иначе загубите са 100 процента.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв


Това далеч не е първият водороден автомобил на пазара, естествено. Honda и Toyota имаха тестови програми още преди десетилетия.
 
 

BMW iX5 Hydrogen

401 к. с. максимална мощност

180 км/ч максимална скорост

504 км пробег с едно зареждане

1.19 кг разход на 100 км

Тоyota и Hyundai дори и в момента имат готови пазарни модели (Mirai и Nexo). Голямата разлика при тази кола е, че тя не прави никакви компромиси откъм динамика, скорост.

Първите опити на BMW с водорода, преди повече от 15 години, разчитаха той да се използва като гориво за двигатели с вътрешно горене, и да се съхранява в течна форма. Но това изискваше температури от минус 253 градуса по Целзий, и дори тогава водородът се изпаряваше от резервоарите след дни. Сегашната система го съхранява като газ, под налягане от 700 атмосфери.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
Металът не е подходящ за изработката на такива резервоари - отчасти заради така наречената "умора" на материала, отчасти и заради силно корозивния характер на водорода. Вместо това се използват въглеродни влакна. Дори необикновено якият резервоар да бъде продупчен, автомобилът е конструиран така, че изтеклият газ се издига нагоре и се разтваря в атмосферата.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
   
BMW нямаше да е BMW, ако не беше създала най-мощната система с горивна клетка в света. Тази кола има 401 коня максимална мощност. Ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 секунди. И може да измине над 500 километра с едно зареждане. Самото зареждане отнема три до пет минути.
  
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
Във Виена, където тестваме тази необикновена машина, наближава следобедният час пик и през повечето време едва кретаме в задръстването. Но в редките моменти, когато пътят отпред се разчиства, това iX5 Hydrogen се държи като всяко друго BMW: пъргаво, динамично и приятно за каране.

Като казах "първият сериен европейски водороден автомобил", имайте предвид, че става дума за съвсем малка серия, под сто бройки. И освен това не можете да си ги купите. BMW ще ги използва, за да натрупа опит при употреба в реалния живот. Едва след това, вероятно през 2025, компанията ще пусне пазарна версия на тази кола. Междувременно би трябвало да получим отговор и на най-важния въпрос, който стои пред тази технология: колко ще струва въпросното зареждане.
  
  
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
    
Опитната зарядна станция във Виена, на която зареждаме ние, таксува водорода по 2.39 евро за сто грама - което дава една средна цена от 28 евро за 100 километра пробег. Доста солено. Но това не е пазарна цена, а вътрешна договорка между компаниите, за да изплати инвестицията в експеримента. С навлизането на електролайзерите цената ще върви надолу, това е сигурно. Но никой не е сигурен докъде ще стигне.
 
   
BMW iX5 Hydrogen тест драйв
  
     
От друга страна, допреди десетина години и батериите за електромобилите струваха над 1000 долара за киловат, за да паднат до малко над 100 в наши дни. Въпросът е само дали водородът ще получи същата политическа подкрепа като електромобилите с батерии. Фактът, че дори и България вече си има своята първа водородна зарядна станция, дава надежди.
  
  
Още снимки от теста на BMW iX5 Hydrogen вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
  

0 от 500
  • #31
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Loco ( преди 4 седмици )
    "Въпросът е само дали водородът ще получи същата политическа подкрепа като електромобилите с батерии". Това изречение казва всичко. Има много трудности, но всички са преодолими, ако има воля. И ако политиканите, вместо да взимат паричките на китайските лобисти, направят нещо, което ще е полезно за Европа
  • #30
    5 rate up comment 9 rate down comment
    не стават ( преди 4 седмици )
    Това са бонби под налягане С тия резервоари няма да могат ни в гаражи да влизат ни на фериботи да се качват
  • #29
    7 rate up comment 3 rate down comment
    до 26 ( преди 4 седмици )
    Трудно ще стане най малкото щото ще трябат милиони резервоари от въглерод да се направят а той ще отиде за правене на самолети.Не случайно новите еърбъси бойнг и комак са в по голямата си част от въглерод а не от алумин.Водорода ще се използва за самолети и може би кораби и влакове прекалено скъпо ще е за масов автотранспорт
  • #28
    8 rate up comment 2 rate down comment
    до 26 ( преди 4 седмици )
    С леки преработки могат да се използват газстанциите на метан пълно е с тях в Бг поне.
  • #27
    9 rate up comment 2 rate down comment
    до 26 ( преди 4 седмици )
    Абе хората са ти сложили картинки, видео - къде видя проблем с мястото за пътници? :D А тия плоски размисли за зарядни станции и как се произвеждал водородът... *** виж как се добива литий, кобалт, неодим, виж как се произвежда батерията и колко дълга е транспортната верига. Виж как се рециклира - най-отровният процес въобще. В ЕС години наред даваха по 7-10 хиляди евро за всяка купена електрическа бракма. С половината от тия пари водородната зарядна инфраструктура щеше да е факт
  • #26
    3 rate up comment 4 rate down comment
    до долния ( преди 4 седмици )
    И какво се оказа че бъдещето е на биоетанола отдавна предвидено от Форд и по специялно е85 хибрид а не на дизела водорода или електриката
  • #25
    5 rate up comment 8 rate down comment
    PLAID ( преди 4 седмици )
    Водородни станции (къде са, с дизелови цистерни ли се зареждат и колко милиона е всяка), водород (килото е цифра; маса ток отива в електролиза, вместо да се зареди директно), горивни клетки (ресурс около 160К)+батерия+резервоари под огромно налягане, вместо място за пътници, без цялата сложнотия - колко зор и пари за едни 15 мин. по-малко на заряда - ще кажеш, че всичките са Тони Блеър и всяка минута им струва милиони, докато зяпат *** сериали, инста, фейс, тикток и мачове по 4 часа на ден.
  • #24
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Миналата година по света са продадени 20К водородни коли и 10 милиона електромобила тоест 500 пъти повече пък ще разберем тази какво ще е тази - не мисля, че има признаци за голяма промяна
  • #23
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Защо в статията не пише,че водородната система в това БМВ е на Тойота, като частот подписания им договор преди години? БМВ нямат собствена разработка за водородни горивни клетки.
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Нужни са 50+ квтч ток за 1 кг водород тоест това БМВ харчи 60 квтч за водорода нужен на 100 км, а ако беше с ДВГ на водород най-вероятно към 100 квтч на 100 км щеше да са нужни за водорода..