IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Никаква полза: Евростандартите направиха колите скъпи, но емисиите остават същите

Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни

Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).
  
  
WLTP, тест за емисии
Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект
  
    
Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.

Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.

През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.
  
   
Ford Kuga PHEV, плъг-ин, хибрид
Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им
  
   
Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.

Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.
  
   

0 от 500
  • #15
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    10.. каращ по мощни, ама под капака са са някакви изцедени и напилени до край скопени мотори от косачки - 1-1.4 3ц малолитаржки за които плащаш като за 2.0 мотор. Може и да са мони като 2.0 отпреди 10г, но грам не вървят като него, но "цапат" пак толкова, че и струват ако не повече.? Еми не мерси.
  • #14
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Евро стандартите са пълна глупост.. и ще продължават да генерират само проблеми и никакви решения или подобрения.
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    #11 това е неизбежно..
  • #12
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Zero emission diesel ( преди 9 месеца )
    Голямата бомба ще дойде когато станат ясни вредите от електрическите коли. И още по голямата бомба ще е връщането дизела като най екологична технология.
  • #11
    12 rate up comment 0 rate down comment
    го БГ ( преди 9 месеца )
    Да ама и цените стават все по-хубави.
  • #10
    15 rate up comment 10 rate down comment
    bg ( преди 9 месеца )
    Абе все пак има полза от мерките.караме много по-мощни и хубави коли, които харчат колкото смотани и малки коли преди 20 г.
  • #9
    3 rate up comment 19 rate down comment
    Факт ( преди 9 месеца )
    А ми извода е ясен двг е за баклюка тъй като винаги си замърсява
  • #8
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Смешно ми е като кажат еди-кой си производител спря някой двигател защото не е успял да го хомологира по-новия стандарт. А всъщност трябва да кажат че като му платят глобата никой няма да иска да го купи на тази цена.
  • #7
    15 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Не разбирам къде е изненадата. Още през 2018-та когато смъкнаха нормата н 100г се знаеше че само една шепа В сегмент с 1.0 60-70 коня или 1.5-6 дизел 100 коня ги покриваха. После се усетиха че NEDC позволява много игра и реално ситуацията е 15-20% по-зле. И още тогава стана очевидно че никой не покрива това изискване. Но после затгнаха допълнително до 95г. В момента единствената кола за която знам че пада под 95г е базов Ярис хибрид. А какво да кажем за 6 цилиндрови СУВ-ове по 2 тона и 400-500кс
  • #6
    25 rate up comment 0 rate down comment
    Сензация ( преди 9 месеца )
    От друга страна, екип от учени установиха, че Слънцето утре ще изгрее от изток. Но, не се безопокойте, тези "изводи" ще бъдат използвани за още повече рестрикции, не за разхлабването им.