IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Никаква полза: Евростандартите направиха колите скъпи, но емисиите остават същите

Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни

Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).
  
  
WLTP, тест за емисии
Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект
  
    
Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.

Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.

През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.
  
   
Ford Kuga PHEV, плъг-ин, хибрид
Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им
  
   
Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.

Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.
  
   

0 от 500
  • #55
    2 rate up comment 1 rate down comment
    PLAID ( преди 10 месеца )
    Покажи ми средна скорост 160 в България за над 300-400 км в един преход + шофьорска книжка на едно място. Едно е теорията, друго е сухата реалност.
  • #54
    1 rate up comment 1 rate down comment
    PLAID ( преди 10 месеца )
    #53 и в същото време най-добрата скорост за дълъг път на фейслифтов Model S е 170 км/ч (говорим за навън, където суперчарджърите са на всеки 200 км). По ред причини при тази скорост имаме най-малко чакане за заряд и най-кратко общо време на пътуване.
  • #53
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 51 ( преди 10 месеца )
    Както и няма електромобил който да има голям пробег при 160 км/ч както искат някои..
  • #52
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Света, в който живеем е просто една измама.
  • #51
    7 rate up comment 2 rate down comment
    младен ( преди 10 месеца )
    Като притежател на хибрид, не плъгин, не съм съгласен с това че не били икономични, нецапащи и нямало смисъл. Дост икономични са. Може разхода да ти е мнооого добър но трябва да я караш лекичко. Всеки ме пита "а върви ли?" Ами няма как да върви и да не харчи и цапа, само че +са на хибрида е че когато искаш има вариант и да е икономичен за разлика от чист ДВГ който колкото и да се пънеш не може да му свалиш разхода под определено ниво.
  • #50
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Япомеца ( преди 10 месеца )
    Кола на батерии, със зареждащ двигател на газ!!! Мазда MX30 с ванкелов на бензин!Това ще е бъдещето Газта е еко, отделя вода и СО2! Това с СО2 е измама, гози га, се преработва от дърветата! Той е участник в екосистемата!
  • #49
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 48 ( преди 10 месеца )
    Същият пита какво правят политиците по въпроса, когато въздухът през някои зимни дни е трудно да се диша, защото е толкова мръсен, че се вижда. Въздуха се вижда.
  • #48
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 46 ( преди 10 месеца )
    И все пак отложиха и смекчиха евро 7 така, че трябва да са доволни критиците освен ако не искат даже да се върнем назад и да въведем стандарта вредни емисии на Индия или Южна Африка :D
  • #47
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 46 ( преди 10 месеца )
    А кой да ги взима решенията за емисиите - ВАГ и Стелантис ли?
  • #46
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Когато оставиш решенията в ръцете на чиновници, нама какво друго да очакваш.