IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Никаква полза: Евростандартите направиха колите скъпи, но емисиите остават същите

Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни

Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).
  
  
WLTP, тест за емисии
Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект
  
    
Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.

Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.

През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.
  
   
Ford Kuga PHEV, плъг-ин, хибрид
Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им
  
   
Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.

Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.
  
   

0 от 500
  • #5
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Добро утро ( преди 3 месеца )
    Ford Fiesta 1.1 (1990г) тежи 826кг и гори средно 6 литра на 100км. Ford Fiesta 1.0 Turbo (2022г) тежи 1206кг и пак гори 6 литра на 100км
  • #4
    27 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Замениха нормалните автомобили с кросоувъри и се чудят защо не пада разхода. По-високи, по-тежки, с по-лоша аеродинамика и с широки гуми - еми няма как да стане
  • #3
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    И за да разберат това трябваше да правят изследвания, проучвания и да правят доклад? Логично е, че когато буташ на сила технологии за игономия и безопасност колата ще стане по-тежка, и за да се компенсира по-високото тегло се вдига мощността, съответно и вредните емисии
  • #2
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Хибридгейт ( преди 3 месеца )
    Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите.
  • #1
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Бош ( преди 3 месеца )
    То не е много трудно да се досети човек Преди 15 г имах кола която гореше 12-13/100 в града, сегашната ми пак гори толкова, но е доста по-мощна. В крайна сметка от към екология резултата е един!