fallback

Никаква полза: Евростандартите направиха колите скъпи, но емисиите остават същите

Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни

Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).       Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект         Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.

Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.

През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.        Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им        Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.

Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.       

fallback
  • #35
    Кольо ( преди 9 месеца )
    Не отдавна прочетох една статия японски учени са направили проучване - ако всеки запази колата си поне още една година емисиите ще паднат с около 3-4%. Това важи за всеки един уред, който притежаваме и желаем да сменим с по-нов и по-добър при всяка една възможност. Истина е че на никой не му "пука" за планетата - всичко е бизнес и "хвърляне на прах в очите" за да ни накарат дами да мислим, че се прави нещо, съответно ние сами да искаме да участваме като купим "по-чистото"
  • #34
    До 33 ( преди 9 месеца )
    Русоробе, войната в Украйна си беше предизвикана първо от Русия през 2014г когато завзе Крим и част от Донбас и най-вече 2022г когато след месеци отричане и след думите "само луд човек без морал може да помисли, че ще нападнем Украйна" вкараха цялата армия в Украйна и до днес не са спрели да нападат
  • #33
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Става дума за едни пари, ако на някой все още не му е ясно. Цялата тая зелена сделка е за да могат да се облагодетелстват определени хора, а не за да се оправи екологията. Доказателство е войната в Украйна, която беше подпалена от същите тези евроатлантически еколози.
  • #32
    До 28 ( преди 9 месеца )
    Неслучайно в големите европейски градове с приоритет се забраняват старите дизели и примерно евро 4 бензин е позволено, но не и евро 4 дизел.. Това го пиша като човек който напоследък кара дизел макар основно извъградско и сравнително малко
  • #31
    До 28 ( преди 9 месеца )
    *** и простотията написа, ако нещо било вредно отдавна нямало да го има и то как ще стане като ако кажат да се махнат всички стари дизели непокриващи някакви прилични норми *** ще вдигне въстание и ще каже, че даже са полезни?
  • #30
    Тони ( преди 9 месеца )
    Емисиите същите а стикерите по скъпи и кой ако не производителя определя стандартите на мотора кои са КАТ да определят те ,рекердьори
  • #29
    До 29 ( преди 9 месеца )
    Ако беше въпросът наистина в екологията и спасяването на белите дробове на бебетата, отдавна всички щяхме да караме на метан, или поне пропан-бутан, включително и дизелите (докато не минем на метанови камиони, багери и комбайни). Всичко е парлама и дребнотемия за политици, които се надпреварват да изглеждат много загрижени и съвестни през обективите. За съжаление, явно това театро има доста гласовити зрители, които вдигат достатъчно гюрултия, за да се създаде усещане, че се прави нещо смислено.
  • #28
    До 28 ( преди 9 месеца )
    И от къде знаеш, че вредата от дизелите е минимална? (Пиша специално дизелите защото точно те са далеч най-канцерогенни без адекватно очистване без значение дали аз или ти сме съгласни иначе нямаше да имам против и нямаше старите дизели да не ги искат на запад)
  • #27
    анонимен ( преди 9 месеца )
    До 17 не се изцепвай глупаво и просто,защото вредата от автомобилите и процента,че именно те са причинили злокачествени заболявания са минимални в сравнение със запрашаването на пътищата от например хвърлените инертни матряли за зимата и после не почистени,да не говорим за предприятия изхвърлящи милиони тонове вредни вещества в атмосферата,като едно предприятие може да изхвърли за 24 часа вредни вещества колкото над 1000 автомобила едновремено. да обяснявам ли за пушещите комини.
  • #26
    До 25 ( преди 9 месеца )
    Защо приемате желаното за реалност и лъжете като разпрани? Батериите не замърсяват повече от ДВГ и за да се хвърли за 5 години трябва да караш по 50 - 100 000 км годишно
fallback
Последни