fallback

Никаква полза: Евростандартите направиха колите скъпи, но емисиите остават същите

Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни

Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).       Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект         Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.

Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.

През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.        Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им        Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.

Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.       

fallback
  • #15
    анонимен ( преди 9 месеца )
    10.. каращ по мощни, ама под капака са са някакви изцедени и напилени до край скопени мотори от косачки - 1-1.4 3ц малолитаржки за които плащаш като за 2.0 мотор. Може и да са мони като 2.0 отпреди 10г, но грам не вървят като него, но "цапат" пак толкова, че и струват ако не повече.? Еми не мерси.
  • #14
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Евро стандартите са пълна глупост.. и ще продължават да генерират само проблеми и никакви решения или подобрения.
  • #13
    анонимен ( преди 9 месеца )
    #11 това е неизбежно..
  • #12
    Zero emission diesel ( преди 9 месеца )
    Голямата бомба ще дойде когато станат ясни вредите от електрическите коли. И още по голямата бомба ще е връщането дизела като най екологична технология.
  • #11
    го БГ ( преди 9 месеца )
    Да ама и цените стават все по-хубави.
  • #10
    bg ( преди 9 месеца )
    Абе все пак има полза от мерките.караме много по-мощни и хубави коли, които харчат колкото смотани и малки коли преди 20 г.
  • #9
    Факт ( преди 9 месеца )
    А ми извода е ясен двг е за баклюка тъй като винаги си замърсява
  • #8
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Смешно ми е като кажат еди-кой си производител спря някой двигател защото не е успял да го хомологира по-новия стандарт. А всъщност трябва да кажат че като му платят глобата никой няма да иска да го купи на тази цена.
  • #7
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Не разбирам къде е изненадата. Още през 2018-та когато смъкнаха нормата н 100г се знаеше че само една шепа В сегмент с 1.0 60-70 коня или 1.5-6 дизел 100 коня ги покриваха. После се усетиха че NEDC позволява много игра и реално ситуацията е 15-20% по-зле. И още тогава стана очевидно че никой не покрива това изискване. Но после затгнаха допълнително до 95г. В момента единствената кола за която знам че пада под 95г е базов Ярис хибрид. А какво да кажем за 6 цилиндрови СУВ-ове по 2 тона и 400-500кс
  • #6
    Сензация ( преди 9 месеца )
    От друга страна, екип от учени установиха, че Слънцето утре ще изгрее от изток. Но, не се безопокойте, тези "изводи" ще бъдат използвани за още повече рестрикции, не за разхлабването им.
fallback
Последни