Разкритието е на Европейската сметна палата. Основната причина: колите стават все по-тежки и мощни
Дългите години на постоянно затягащи се европейски регулации за емисиите, които увеличиха драстично цените на новите автомобили, на практика не са дали никакъв ефект: средните емисии на колите в Европа днес са същите, каквито и преди 12 години. Заключението е на детайлен доклад, съставен от Европейската сметна палата (ECA).
Затягащите се екологични стандарти накараха производителите да сменят изцяло двигателите и да въведат много нови технологии, понижаващи емисиите, което силно оскъпява продуктите им. В същото време колите стават все по-големи и тежки, което заличава полезния ефект
Макар автомобилите да са станали много по-ефикасни в последното десетилетие, този напредък е напълно неутрализиран от две други тенденции - тяхното все по-голямо тегло и ръстът в мощността, продиктуван от маркетингови съобржения. Теглото на новите пътнически автомобили в ЕС е скочило с 10% между 2011 и 2022, установяват одиторите. В резултат емисиите на дизеловите автомобили остават без промяна спрямо равнищата отпреди 12 години. Тези на бензиновите са се понижили, но само с 4.6% - няколко пъти под очакваното.
Докладът също заклеймава хибридните автомобили, поощрявани дълго време на политическо ниво, като много по-замърсяващи, отколкото се твърди. При плъг-ин хибридите средната разлика между емисиите, показани в официалните тестове, и тези в реални условия, е цели 250%, твърдят одиторите. Промените в тестовия цикъл след Дизелгейт са подобрили картината, но не много. Затова от 2022 Еврокомисията събира успоредно данни за консумацията на гориво и емисиите в реални условия чрез мобилни устройства, монтирани в антомобилите.
През 2021 транспортът е бил източник на 23% от всички парникови емисии в Европейския съюз, като на леките автомобили се пада малко над половината от това число.
Плъг-ин хибридите, насърчавани на политическо ниво, всъщност имат средно с 250% повече вредни емисии в реалния живот, отколкото обещават производителите им
Одиторите също са проучили работата на някои национални организации, издаващи типови одобрения на новите модели, включително и внасяните от трети страни. Германският еквивалент на Технотест е покрил всички изисквания, но тези в Италия и Нидерландия не са провеждали достатъчно тестове, за да установят дали декларираните от производителя нива на СО2 отговарят на истината. Докато германската служба е провела 79 такива контролни теста през 2020 и 2021, италианската е направила само два, а нидерланската - нито един.
Одиторите препоръчват сегашните изисквания за емисии, които се изчисляват като среден показател за цялата флотилия на даден автомобилен производител, да се анулират и да се въведат нови, включващи минимален дял на коли с нулеви емисии в общите продажби.
Още по темата:
-
Над две трети от производството е в Китай. Ето кои са 10-те най-големи компании
-
Плановете за електрическия преход се градят на технологии, които още не са готови. Кои са 10-те най-вероятни батерии на бъдещето?
-
Най-разтърсващата промяна в автоиндустрията e факт от Нова година. Някои клиенти вече я усетиха