Дните на двигателите с вътрешно горене не са толкова преброени, колкото мнозина твърдят. Синтетичните горива са на хоризонта, а едновременно с това се разработват двигатели с вътрешно горене, задвижвани с водород.
Австрийската компания AVL Racetech разработва 2,0-литров турбодвигател с 4 цилиндъра, задвижван от водород. Той е способен да достави над 400 к.с., като създателите му публикуваха любопитно видео, в което се вижда как работи моторът.
В него се потвърждава, че агрегатът звучи точно като малък, мощен двигател, виещ с пълна сила, докато изпускателните тръби светят в черешово червено поради контролираните експлозии вътре в цилиндрите. В тази конкретна тестова сесия двигателят достига максимална мощност от 410 к.с. при 6500 об/мин.
„Водородът е много реактивна молекула. Той „обича“ да се запалва на всяка повърхност, която можете да си представите - горещи повърхности, горещи капки масло, запалителни свещи, които са твърде горещи, горещи клапани. Рискът от предварително запалване е висок“, обяснява Пол Капус, ръководител на двигатели с искрово запалване и концептуални автомобили в AVL Racetech.
Старши инженер по разработките Нилтън Диназ допълнително обяснява предизвикателствата, пред които е изправена компанията: „Водородът е много специално гориво. Той трябва да смекчи процеса на горене, защото изгаря много бързо. Ето защо ние подхождаме към впръскването на вода.“
Високото налягане е основна характеристика на водородните двигатели. Всмукателният колектор и горивните релси са специално проектирани да използват гориво, което е много сухо в сравнение с обикновения бензин, който е течен. Горивните инжектори трябва да се смазват, а има и специфичен за водородна технолрогия турбокомпресор. Наляганията са много високи, така че основната структура на двигателя трябва да може да издържи на налягането, без да експлодира.
Системата явно работи добре. Видеото показва агрегата, която отприщва мощност, подобна на тази на 4-цилиндровия турбомотор на Mercedes-AMG, като всичко това използва изобилен източник на гориво. В следващата фаза двигателят ще бъде тестван на пистата в състезателни условия. И ако всичко върви добре, през 2026 г. автомобили с водородни двигатели може да се състезават в сериите „Льо Ман".